MLC
De Forenede Nationers Internationale Arbejdsorganisation (ILO) vedtog på søfartskonferencen i 2006 konventionen om søfarendes arbejdsforhold, bedre kendt som Maritime Labour Convention (MLC). Konventionen har til formål at skabe et enkelt sammenhængende instrument, der omfatter alle moderne krav til søfarendes arbejdsforhold, og den medfører især nye krav til de skibsfartsnationer, som ikke lever op til de normale kvalitetskrav.
Konventionen – der trådte i kraft den 20. august 2013 – indebærer blandt andet, at alle skibe skal være i besiddelse af et Maritime Labour Certificate. Danske Rederier har i tæt samarbejde med medlemmerne udarbejdet et værktøj, der kan lette rederiernes MLC-certificering. Dette arbejde blev afsluttet i marts 2013 med udgivelsen af Danske Rederiers MLC-manual.
Manualen kan downloades nedenfor i to versioner - med eller uden bilag.
Regelgrundlaget for MLC
Maritime Labour Convention (MLC) er et internationalt regelsæt, der først og fremmest henvender sig til de enkelte lande, som kan have meget forskellige traditioner med hensyn til, hvordan reguleringen gennemføres nationalt. Konventionen kan hentes nedenfor.
MLC og EU-Retten
MLC regulerer til dels forhold, der er underlagt EU’s kompetence, hvilket indebærer, at dele af konventionen for Danmarks og de øvrige EU-landes vedkommende er blevet gennemført via europæiske regler.
Gennem en aftale mellem de europæiske rederi organisationer og de europæiske søfartsorganisationer, er det lykkedes at opnå en hensigtmæssig EU retlig implementering af de dele af konventionen, hvor Danmark ikke længere har reguleringskompetencen.
Rådets Direktiv 2009/13/EF af 16. februar 2009 om iværksættelse af den aftale, der er indgået mellem European Community Shipowners’ Associations (ECSA) og European Transport Workers’ Federation (ETF) om konventionen om søfarendes arbejdsforhold af 2006, findes nedenfor.
MLC og dansk lovgivning
MLC-konventionen medfører især nye krav til de lande, som driver skibsfart, og som ikke lever op til de normale kvalitetskrav. Dansk søfartslovgivning lever i vidt omfang allerede op til konventionens krav, men det har dog været nødvendigt at gennemføre visse ændringer. Loven, der blandt andet indeholder disse ændringer, kan ses nedenfor.
Konventionen om søfarendes arbejdsvilkår
Nye og ændrede bekendtgørelser som følge af MLC
Søfartsstyrelsen har indledt udstedelsen af de mere en 20 nye og ændrede bekendtgørelser som følge af den nationale gennemførelse af MLC.
Bekendtgørelserne, der alle forventes at ville træde i kraft den 20. august 2013, vil i takt med udstedelsen kunne ses nedenfor.
Medlemsorientering om MLC
MLC-nyhedsbreve
MLC nyhedsbrev nr. 1 af 2. april 2013
MLC nyhedsbrev nr. 2 af 16. april 2013
MLC nyhedsbrev nr. 3 af 7. maj 2013
MLC nyhedsbrev nr. 4 af 24. maj 2013
MLC nyhedsbrev nr. 5 af 12. juni 2013
MLC nyhedsbrev nr. 6 af 5. juli 2013
MLC Nyhedsbrev nr. 7 af 19. juli 2013
MLC nyhedsbrev nr. 8 af 19. august 2013
MLC nyhedsbrev nr. 9 af 10. september 2013
MLC nyhedsbrev nr. 10. af 9. oktober 2013
MLC nyhedsbrev nr. 11 af 29. oktober 2013
MLC nyhedsbrev nr. 12 af 28. november 2013
Medlemsbreve om MLC
Medlemsbrev af 3. april 2013 - Information om MLC.
Medlemsbrev af 18. februar 2013 - Medlemsmøde om Maritime Labour Convention MLC.
Medlemsbrev af 18. januar 2013 - Lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. er nu en realitet.
Medlemsbrev af 19. august 2013 - Maritime Labour Convention (MLC) træder i kraft.
Andre dokumenter