
Debatindlæg: Skibsfartens grønne omstilling er ikke aflyst endnu
Mit udgangspunkt er stadig det samme. Den globale skibsindustri skal løfte sin del af ansvaret for at sænke klodens CO2-udledning, skriver Anne H. Steffensen.

Mit udgangspunkt er stadig det samme. Den globale skibsindustri skal løfte sin del af ansvaret for at sænke klodens CO2-udledning, skriver Anne H. Steffensen.
Danske Rederiers Årsskrift 2025Årsskrift 2025

Forhandlingerne om den første globale klimaaftale for et helt erhverv er netop sparket til hjørne i London. Danske Rederier kalder det ”en stor skuffelse”.

Det er ikke til at komme udenom, at vi skal indfange og lagre CO2 (CCS), hvis vi skal indfri EU’s klimamål. Heldigvis har Europa gode forudsætninger for at blive en frontløber på området, men det kræver klare mål, færre barrierer og investeringer i infrastruktur. Med den forestående Industrial Accelerator Act og forårets markedspakke på CO2-transport er der oplagte platforme i EU til at få etableret et indre marked for CO2 i Europa serviceret af maritim transport.

Du ved det måske ikke. Men lige nu udspiller sig et stort internationalt drama om klimapolitik. Et drama, som forhåbentligt ender med en historisk aftale. Det handler om, hvordan en af de industrier, der udleder allermest CO2 på verdensplan, kan blive klimaneutral.

De fem største færgerederier i Danmark oplevede denne sommer en passagerfremgang på 1 procent sammenlignet med sidste sommer.
Færgerederiernes Årsberetning 2025Årsberetning 2025
Tilmeld dig vores pressemeddelser og få en mail, når der er nyt fra Danske Rederier