Geopolitik spænder ben for grøn omstilling af den internationale skibsfart
Forhandlingerne om den første globale klimaaftale for et helt erhverv er netop sparket til hjørne i London. Danske Rederier kalder det ”en stor skuffelse”.
Forhandlingerne om den første globale klimaaftale for et helt erhverv er netop sparket til hjørne i London. Danske Rederier kalder det ”en stor skuffelse”.
Danske Rederiers Årsskrift 2025Årsskrift 2025
Det er ikke til at komme udenom, at vi skal indfange og lagre CO2 (CCS), hvis vi skal indfri EU’s klimamål. Heldigvis har Europa gode forudsætninger for at blive en frontløber på området, men det kræver klare mål, færre barrierer og investeringer i infrastruktur. Med den forestående Industrial Accelerator Act og forårets markedspakke på CO2-transport er der oplagte platforme i EU til at få etableret et indre marked for CO2 i Europa serviceret af maritim transport.
Du ved det måske ikke. Men lige nu udspiller sig et stort internationalt drama om klimapolitik. Et drama, som forhåbentligt ender med en historisk aftale. Det handler om, hvordan en af de industrier, der udleder allermest CO2 på verdensplan, kan blive klimaneutral.
De fem største færgerederier i Danmark oplevede denne sommer en passagerfremgang på 1 procent sammenlignet med sidste sommer.
Ledere fra syv rederiforeninger opfordrer IMO til at vedtage Net-Zero Framework (NZF) ved den afgørende afstemning i oktober. Alt andet vil være et alvorligt tilbageslag for den grønne omstilling og risikere at efterlade branchen med et kompliceret kludetæppe af regionale klimaregler.
Færgerederiernes Årsberetning 2025Årsberetning 2025
Tilmeld dig vores pressemeddelser og få en mail, når der er nyt fra Danske Rederier