Seneste nyt
Arbejdsforhold
Sundhed

Mobning og chikane skal være fortid om bord

En række nye anbefalinger skal være med til at sikre et sundere, tryggere og psykologisk sikkert arbejdsmiljø om bord på danskflagede skibe. Anbefalingerne offentliggøres i dag ved Danske Rederiers årlige Blå Pride Bar, hvor de overdrages til er­hvervs­mi­ni­ster Morten Bødskov.

I januar 2024 of­fent­lig­gjor­de er­hvervs­mi­ni­ster Morten Bødskov en række tiltag, der skal forebygge mobning og chikane på danske skibe. Et af tiltagene var, at der skulle anbefalinger til best practice, der bl.a. inkluderer effektive og synlige whi­st­le­blower­ord­nin­ger og kla­ge­mu­lig­he­der.  

Det er disse best practice anbefalinger, som Danske Rederier i dag præsenterer. 

Best practice-anbefalingerne er udarbejdet af Danske Rederier i samarbejde med med­lem­s­re­de­ri­er­ne, Metal Maritime og Ma­skin­me­stre­nes Forening.  

”Chikane og mobning er uacceptabelt, og det er uanset ens køn, etnicitet, religion, eller om man arbejder på vand eller land. Det burde være sund fornuft for enhver voksen, at det skal være trygt at gå på arbejde. Derfor glæder det mig også, at erhvervet tager udfordringerne seriøst og i dag kommer med deres anbefalinger til, hvordan vi får en ende på denne foragtelige adfærd. Med dem kan alle søfarende uanset køn forhåbentlig gå ombord velvidende om, at deres tid til søs bliver en sikker og tryg oplevelse,” siger er­hvervs­mi­ni­ster Morten Bødskov. 

Derfor glæder det mig også, at erhvervet tager udfordringerne seriøst og i dag kommer med deres anbefalinger til, hvordan vi får en ende på denne foragtelige adfærd. Med dem kan alle søfarende uanset køn forhåbentlig gå ombord velvidende om, at deres tid til søs bliver en sikker og tryg oplevelse.
Erhvervsminister Morten Bødskov

Centralt i anbefalingerne til rederierne om, hvordan de kan gribe arbejdet med at sikre et sundere, tryggere og sundt og trygt psykologisk sikkert arbejdsmiljø an, står disse tre ho­ve­d­an­be­fa­lin­ger, som er suppleret med en række forslag til handling: 

  • Gå forrest i ledelsen 

  • Sæt fokus på udfordringerne og indfør træning  

  • Mål og afrapporter regelmæssigt 

“Det er vigtigt med guidelines, fordi rederierne dermed viser, hvilke forhold, de ønsker, de ansatte på deres skibe skal arbejde under. Her har rederierne sat målet om, at alle skal behandles ordentligt,” siger Ole Philipsen, formand i Metal Maritime. 

”De nye guidelines skal være med til at skabe rammerne for at få gjort noget ved det problem, der desværre stadig er om bord på nogle skibe. Jeg håber, at det først og fremmest bliver en gave for de medarbejdere, der er om bord. Men det betyder jo så også, at rederierne vil få bedre muligheder for at rekruttere til branchen,” siger Lars Have Hansen, formand i Ma­skin­me­stre­nes forening.

Alle skal kunne gå trygt på arbejde uanset om det er til søs eller på land. Vi kan ikke være andet bekendt
Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier

”Alle skal kunne gå trygt på arbejde uanset om det er til søs eller på land. Vi kan ikke være andet bekendt. Nu skal anbefalingerne sammen med alle de andre tiltag ud at leve i virksomhederne og blandt de ansatte. Ord skal blive til handling. Jeg har sat stor pris på det tætte samarbejde med vores medlemmer, med myndighederne og de faglige organisationer. Vi har alle sammen et ansvar for, at vi bliver lige så gode til at sikre den vigtige psykologiske sikkerhed, som vi har været til at sikre den fysiske,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier. 

Se Danske Rederiers Best Practice Anbefalinger og læs mere her