EU bør prioritere globale regler for maritim transport af plastikgranulat frem for regionale særregler
Et stort flertal i Europa-Parlamentet har stemt for et forslag om at begrænse forurening med plastikgranulat igennem hele forsyningskæden, herunder også ved transport med skib. I Danske Rederier støtter man selvsagt intentionen om at begrænse forurening med plastikgranulat. Men det er vigtigt, at der bliver lavet globale regler på området, der gælder uanset, hvor man sejler. Plastikforurening i vores have spreder sig i sagens natur helt uanfægtet af grænser mellem lande og regioner.
Danske Rederier anbefaler klare internationale rammer for søfarten og påskynder, at EU’s medlemslande i højere grad bakker op om det igangværende arbejde i IMO med at sikre globale retningslinjer for transport af plastikgranulat til søs: Vigtigt skridt mod sikrere transport af plastikgranulat (danishshipping.dk)
”Plastikforurening er et alvorligt problem. Og vi skal gøre, hvad vi kan for at sikre, at plastikgranulat ikke ender i havet. Det siger sig selv. Men da plastikgranulat transporteres mange steder i verden, bør målet være, at vi får globale retningslinjer, der gælder uanset, hvor man sejler,” siger Nina Porst, direktør for Klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.
I FN’s søfartsorganisation, IMO, arbejder man allerede på strammere regler på dette område. Indtil videre har man vedtaget vejledende retningslinjer for, hvordan man skal håndtere plastikgranulat ombord. I Danske Rederier er håbet, at retningslinjerne bliver gjort obligatoriske at følge.
”Det er min klare forventning, at vi inden for en overskuelig fremtid vil se obligatoriske globale retningslinjer for transport af plastikgranulat til søs blive vedtaget i IMO. Derfor vil det også være kontraproduktivt, hvis EU og andre regionale aktører i mellemtiden begynder at vedtage egne regler på området. Det bedste vil klart være, hvis alle gode kræfter, som arbejder for at stoppe forurening af vores have med plastikgranulat, arbejder sammen om at sikre de bedst mulige globale regler i IMO,” siger Nina Porst.
Fakta:
Europa-Parlamentet har tirsdag den 23. april 2024 taget beslutning om deres holdning, men endelig forhandling og vedtagelse bliver efter september, når et nyt Europa-Parlament er blevet valgt. Herefter følger evt. trilogiforhandlinger med Rådet og Europa-Kommissionen.
Læs nyheden på Europa-Parlamentets hjemmeside her og find den vedtagne tekst her