Seneste nyt
Miljø
International skibsfart

Vigtigt skridt mod sikrere transport af pla­stik­gra­nu­lat

IMO har vedtaget retningslinjer for transport af pla­stik­gra­nu­lat til søs. Formålet er selvfølgelig at sikre, at pla­stik­gra­nu­lat ikke ender i havene. Danske Rederier bakker op om de nye retningslinjer, men havde gerne set, de var blevet gjort obligatoriske at følge.

Det er stort problem, hvis store mængder af bittesmå plastikkugler, såkaldt pla­stik­gra­nu­lat, ender i havet. Det er en form for pla­stik­foru­re­ning, der kan være utroligt vanskelig at rydde op.

Det vækker derfor glæde i Danske Rederier, at IMO har vedtaget globale vejledende retningslinjer for transport af pla­stik­gra­nu­lat med det formål at mindske risikoen for, at materialet ender i havet.

”Plastik hører ikke til i vores have, og vi skal gøre, hvad vi kan for at forhindre, at det ender der. Derfor er det en rigtig god udvikling, at IMO nu har vedtaget retningslinjer for, hvordan man skal håndtere pla­stik­gra­nu­lat ombord. Jeg håber helt klart, at næste skridt bliver, at ret­nings­linjer­ne bliver gjort obligatoriske,” siger Nina Porst, direktør for klima, miljø og sikkerhed for Danske Rederier.

Derfor er det en rigtig god udvikling, at IMO nu har vedtaget retningslinjer for, hvordan man skal håndtere plastikgranulat ombord. Jeg håber helt klart, at næste skridt bliver, at retningslinjerne bliver gjort obligatoriske.
Nina Porst, direktør for klima, miljø og sikkerhed for Danske Rederier

De nye vejledende retningslinjer adresserer bl.a., hvordan pla­stik­gra­nu­la­ter skal pakke og stuves ombord.

”Skibsfart er i sagens natur et globalt erhverv. Og derudover kan pla­stik­gra­nu­lat, der ryger overbord, ende meget langt væk fra stedet, hvor det skete. Derfor giver rigtig god mening, at man vedtager globale retningslinjer, der gælder uanset, hvor man sejler. Jeg håber derfor også, at EU i stedet for at gennemføre regional regulering tilslutter sig arbejdet med at sikre forpligtende global regulering af transport af pla­stik­gra­nu­lat til søs,” siger Nina Porst.

Fakta:

Konkret anbefaler IMO følgende:

Pla­stik­gra­nu­la­ter bør pakkes i emballage af god kvalitet for at modstå de stød og belastning, der normalt opleves under transport, og for at forhindre eventuelt tab under transport.

Fragtcon­tai­ne­re med pla­stik­gra­nu­la­ter bør stuves og sikres korrekt for at minimere risikoen for forurening af havmiljøet. Det er vigtigt at tage hensyn til skibets sikkerhed og besætningens velbefindende. Specifikt bør pla­stik­gra­nu­la­ter­ne stuves under dæk, hvor det er muligt, eller i beskyttede områder af udsatte dæk. Desuden skal trans­por­t­in­for­ma­tio­nen tydeligt identificere de fragtcon­tai­ne­re, der indeholder pla­stik­gra­nu­lat, og afsenderen bør supplere god­s­in­for­ma­tio­nen med en særlig anmodning om korrekt stuveplacering.

Det er heldigvis ganske få containere, der ender i havet. The World Shipping Council estimerer, at ca. 250 mio. containere transporteres med skib hvert år. I gennemsnit er 1.566 containere, eller ca. 0,0006 % af det samlede antal, blevet tabet i havet om året fra 2008 til 2022. Læs mere her.

Læs mere på IMO’s hjemmeside her og her.