Seneste nyt

Millioner af fær­ge­pas­sa­ge­rer sejler på el – og antallet fordobles de kommende år

Flere af de danske færgeruter drives i dag af el-færger, og antallet stiger de kommende år. Det betyder, at flere end hver tredje færgepassager i 2030 vil sejle på strøm, når de krydser farvandene ombord på en færge. 

Sidste år gik, cyklede eller kørte 30,2 millioner passagerer ombord på en færgerute mellem to danske havne eller mellem en dansk og en udenlandsk havn.  

”Danmark er et land, der er bundet sammen af færgedriften. Antallet af passagerer taler sit tydelige sprog – vi elsker at sejle på rejserne tværs over landet og på ruterne til udlandet. Der er allerede fuld fart på elek­tri­fi­ce­rin­gen af de danske færger, og de kommende år tager vi syvmileskridt, når den allerstørste indenrigsrute mellem Jylland og Sjælland også bliver eldrevet,” siger Jacob K. Clasen, der er vi­ce­ad­mi­ni­stre­ren­de direktør i Danske Rederier.  

Der er allerede fuld fart på elektrificeringen af de danske færger, og de kommende år tager vi syvmileskridt, når den allerstørste indenrigsrute mellem Jylland og Sjælland også bliver eldrevet
Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier

I 2024 blev cirka 5,5 millioner af fær­ge­pas­sa­ge­rer­ne transporteret på en færge, der sejlede på elektricitet. Det svarer til 18 procent af alle fær­ge­pas­sa­ge­rer sidste år. Det viser en ny opgørelse fra Danske Rederier. 

Investeringer i nye batteridrevne færger og ombygninger af konventionelle færger betyder, at antallet af fær­ge­pas­sa­ge­rer, der transporteres på el, forventes at blive mere end fordoblet frem mod 2030 til mere end 10 millioner passagerer. Det svarer til, at omtrent hver tredje færgepassager sejler på el i 2030 (36 procent).  

”Der er ingen tvivl om, at fremtidens færger sejler på el. Det kræver enorme investeringer i nybygninger og ombygninger. Men også in­fra­struk­tu­ren omkring lade-faciliteterne i havnene er store og dyre projekter. Derfor er det afgørende, at der fortsat er opbakning fra politikerne til denne omstilling, præcis som da vi for nylig så, at regeringen via In­ve­ste­rings­støt­te­fon­den gav 180 millioner til nye el-færger på Molslinjen,” siger Jacob K. Clasen. 

Medregner man hybridfærgerne, som bruger batterier til at nedsætte brænd­stof­for­bru­get, vil mere end halvdelen af fær­ge­pas­sa­ger­ne i 2030 sejle helt eller delvist på elektricitet.  

Læs analysen ”Hver tredje færgepassager sejler på batteri i 2030” her 

Foto: Øresundslinjen