Rapport fra Søfartsstyrelsen viser stærke tal for beskæftigelse, eksport og produktivitet i Det Blå Danmark
En ny rapport fra Søfartsstyrelsen viser, at Det Blå Danmark bidrager massivt til dansk økonomi med flotte tal for både beskæftigelse og eksport. Og skibsfarten er blandt de mest produktive erhverv i Danmark. Rekruttering vil være en kerneopgave i de kommende år.
Søfartsstyrelsen udgiver hvert år en rapport om beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark. Årets rapport behandler tal fra 2022, som på mange måder var et usædvanligt godt år for skibsfarten. Men det er alligevel værd at fremhæve en række af rapportens konklusioner.
Der er mere end 100.000 ansatte i Det Blå Danmark, når man medregner de indirekte beskæftigede. Samlet set var antallet af ansatte i 2022 på 103.539 personer, heraf var 66.010 direkte ansatte i Det Blå Danmark, hvilket bl.a. inkluderer både søfarende, ansatte på rederikontorerne, den maritime industri, havne mv.
”Det Blå Danmark er en styrkeposition, som bidrager stort til dansk økonomi med mere end 100.000 direkte og indirekte beskæftigede fordelt over hele landet. Det kan vi godt tillade os at være stolte af,” siger Jacob K. Clasen, viceadministrerende direktør i Danske Rederier.
I 2022 var eksporten i Det Blå Danmark på 615 mia. kr., svarende til 37,4 pct. af den samlede danske eksport af varer og tjenester. Det tal er historisk højt og skyldes bl.a. Covid-19 pandemien, som medførte ekstra travlhed i de danske rederier.
Dansk skibsfart har haft en produktivitetsvækst på 6,0 pct. om året i perioden 2010 til 2020. Det skal sammenlignes med den samlede danske økonomi, hvor produktivitetsvæksten var på 1,3 pct. I samme periode.
Når det kommer til aldersfordelingen, er der en tendens til, at beskæftigelsen i Det Blå Danmark bliver ældre. Det kan man bl.a. se ved, at andelen af beskæftigede i aldersgruppen 50 år og over er steget fra ca. 32 pct. for i 2012 til knap 40 pct. af de samlede antal beskæftigede i 2022. Samtidig har branchen et stort behov for, at arbejdsstyrken skal være klar til at udføre opgaver forbundet med den grønne omstilling. Grønne investeringer medfører ifølge rapporten, at der vil være omfattende behov for kvalificerede medarbejdere i den maritime klynge frem mod 2035.
”De imponerende resultater i mange danske rederier skyldes selvsagt ikke mindst de dygtige mennesker, der arbejder der. Der er grund til at glæde sig over, at vi har rigtig mange dygtige og erfarne medarbejdere i branchen, men det er også klart, at vi har en stor opgave med at tiltrække de næste generationer af søfarende og ansatte i rederierne med de rigtige kompetencer til at bistå den grønne omstilling, hvis vi skal bevare Det Blå Danmark som en dansk styrkeposition på sigt. Det er et emne, der bør være højt på agendaen i den vækstplan for Det Blå Danmark, som regeringen barsler med,” siger Jacob K. Clasen.
Læs mere og find hele rapporten på Søfartsstyrelsens hjemmeside