Seneste nyt
Klima

Nye anbefalinger skal styrke den grønne omstilling på de danske havne og på havet

Hav­ne­part­ner­ska­bets anbefalinger skal danne udgangspunkt for udarbejdelse af en ny, ambitiøs strategi for de danske erhvervshavne. De danske erhvervshavne er vigtige for den grønne omstilling og bør styrkes, lyder beskeden fra Danske Rederier.

I dag har Hav­ne­part­ner­ska­bet offentliggjort en rapport med anbefalinger, der skal danne grundlag for en kommende strategi for de danske erhvervshavne. Danske Rederier, som har været en del af partnerskabet, er glade for resultatet. 

”Vi har med Hav­ne­part­ner­ska­bets anbefalinger forsøgt at tilvejebringe et godt grundlag for regeringens videre arbejde med en strategi for fremtidens danske erhvervshavne. Fra Danske Rederiers side har vi især haft fokus på havnenes og rederiernes fælles rolle i den grønne omstilling,” siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier. 

De klassiske aktiviteter på havnene kommer ikke til at fylde mindre fremover samtidig med, at aktiviteter knyttet til udbygning af vedvarende energi kommer til at kræve mere plads i udvalgte havne. 

”Der er et stort behov for mere plads på havnene, som er velegnede til de mange aktiviteter, der bliver brug for de kommende år, ikke mindst aktiviteter knyttet til den grønne omstilling såsom udskibning af havvindmøller, transport af CO2 til lagring i Nordsøen og mellemlagring af vedvarende energi. Med tiden vil behovet for, at vores skibe kan bunkre mere bæredygtige og klimavenlige brændstoffer i danske havne ligeledes stige. Alt dette kræver plads. En strategi for fremtidens erhvervshavne skal sikre, at der bliver plads til den grønne omstilling på havnene,” siger Jacob K. Clasen. 

En strategi for fremtidens erhvervshavne skal sikre, at der bliver plads til den grønne omstilling på havnene
Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederie

Derudover peger Danske Rederier på behovet for at få etableret den nødvendige el-infrastruktur i de danske erhvervshavne. 

”Så meget som muligt af skibsfarten skal elektrificeres. Det er bl.a. oplagt for den kystnære skibsfart og ikke mindst for færgerne, hvor de danske færgerederier allerede er godt i gang med at omstille færgedriften til at sejle på strøm. En moderne el-infrastruktur vil gøre havnene mere kon­kur­ren­ce­dyg­ti­ge og sikre, at de kan imødekomme fremtidige behov for bæredygtig og effektiv godshåndtering samt opladning af skibe, der bruger strøm ved kaj og sejlads,” siger Jacob K. Clasen. 

”Der er også lavthængende frugter at plukke. I dag er mange god­ken­del­ses­pro­ces­ser af aktivitet i havnene alt for langsommelige. Hvis man sikrer hurtigere sagsbehandling for eksempel ved behov for uddybning af sejlrender, der er nødvendig både for eksisterende færgeruter og for, at der kan komme gang i nye kommercielle aktiviteter. Det har alle parter en klar interesse i,” siger Jacob K. Clasen. 

Om Hav­ne­part­ner­ska­bet:

Hav­ne­part­ner­ska­bet blev nedsat af er­hvervs­mi­ni­ster Morten Bødskov, trans­port­mi­ni­ster Thomas Danielsen og klima- energi- og for­sy­nings­mi­ni­ster Lars Aagaard i april 2023. 

Partnerskabet, der udgøres af en bred kreds af aktører på tværs af sektorer, fik til opgave at komme med anbefalinger til udvikling af havnene på markedsmæssige vilkår ift. bl.a. kommercielle investeringer, som henholdsvis erhvervslivet, kommuner og staten kan benytte sig af.