Seneste nyt
Klima
International skibsfart

Ny regulering: FuelEU Maritime træder i kraft 1. januar

FuelEU Maritime skal være med til at fremme brugen af grønne- og la­ve­mis­sions­brænd­stof­fer indenfor skibsfarten i EU. Danske Rederier støtter den nye regulering, men fremhæver samtidig behovet for global kli­ma­re­gu­le­ring af skibsfarten. 

FuelEU Maritime er en del af EU’s klimalovpakke ”Fit for 55”.  De nye regler har til formål at reducere CO₂-udledninger fra skibsfarten markant. Forordningen skal ikke blot bidrage til at nedbringe sektorens klimaaftryk, men også skabe incitamenter til udvikling og anvendelse af alternative brændstoffer, der understøtter en mere miljøvenlig omstilling af hele sø­fart­sin­du­stri­en. 


”EU har ambitiøse klimamål, hvilket vi i Danske Rederier bakker fuldtonet op om. Jeg er overbevist om, at de danske rederier er godt forberedt på de nye EU-krav. Danske rederier er i fuld gang med at investere i grønne skibe og brændstoffer og teknologier, der kan reducere brænd­stof­for­bru­get og øge ener­gi­ef­fek­ti­vi­te­ten,” siger Nina Porst, direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier. 

Danske rederier er i fuld gang med at investere i grønne skibe og brændstoffer og teknologier, der kan reducere brændstofforbruget og øge energieffektiviteten
Nina Porst, direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier

FuelEU Maritime er nyeste skud på stammen af EU-regulering af søfarten. 1. januar 2024 blev skibsfarten omfattet af EU’s emis­sions­kvo­te­sy­stem ETS. Kvoterne for tilladt udledning vil gradvist blive sænket, så det bliver dyrere og dyrere for virksomhederne at udlede drivhusgasser.  

 
”Jeg håber, at FuelEU Maritime kan være med til at skubbe til både efterspørgsel og produktion af grønne brændstoffer til skibsfarten. Lige nu er manglen på grønne brændstoffer til kon­kur­ren­ce­dyg­ti­ge priser den helt store udfordring for skibsfartens grønne omstilling. Derudover er det vigtigt at fremhæve, at selvom EU’s regulering af skibsfartens udledninger helt klart er et godt skridt i den rigtige retning på vejen mod skibsfartens kli­ma­neut­ra­li­tet, så er det afgørende, at EU-landende også presser på for internationale regler i IMO, der gælder uanset, hvor man sejler,” siger Nina Porst. 

Læs mere på Kommissionens hjemmeside her 

Og på Danske Rederiers hjemmeside her (for medlemmer)