Seneste nyt
Klima
Offshore

Historisk havvindsudbud skal sikre grønne brændstoffer til skibsfarten

Dan­marks­hi­sto­ri­ens største havvindsudbud er netop skudt i gang. Virksomheder kan byde ind på opførelsen af hele seks vind­møl­le­par­ker. Det vækker glæde i Danske Rederier, da rederierne i stor stil kommer til at efterspørge grønne brændstoffer.

Danmark kan med de nye udbud potentielt se frem til hele seks nye havvind­møl­le­par­ker i både Nordsøen, Østersøen og Kattegat. Parkerne skal levere mindst 6 GW – grøn strøm til millioner af husstande i både Danmark og andre lande og produktion af brint og grønne brændstoffer til skibe og fly.

”Endelig kan vi trykke på knappen og åbne for Dan­marks­hi­sto­ri­ens største havvindsudbud. Med møller i hundredvis ruster vi os mod Putins sorte gas, og Danmark er i dag kommet tættere på at blive Europas grønne kraftcenter. Når møllerne snurrer, kan vi dække hele Danmarks strømforbrug med grøn strøm – og vi kan producere brint og grønne brændstoffer til skibe og fly. Det er projekter i den her skala, der kan gøre en stor grøn forskel, for klimaet og for vores sikkerhed. Ikke bare for Danmark, men for hele Europa”, siger klima-, energi- og for­sy­nings­mi­ni­ster Lars Aagaard i en pres­se­med­del­el­se.

Jeg er især glad for, at ministeren specifikt nævner potentialet i at producere grønne brændstoffer til skibsfarten. De danske rederier vil efterspørge grønne brændstoffer i stor stil de kommende år, hvor skibsfarten skal arbejde henimod at blive klimaneutral.
Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier

Udover store mængder grøn strøm kan de nye havvind­møl­le­par­ker også skabe tusindvis af nye grønne arbejdspladser. Det vil især have effekt lokalt ved de havne, hvorfra man servicerer vindsektoren. Det kan eksempelvis være Esbjerg, Hvide Sande, Thorsminde og Thyborøn, hvor nye danske vind­møl­le­par­ker må forventes at bidrage med anseelig beskæftigelse.

”Vi har brug for meget mere vedvarende energi, når vi skal omstille vores samfund og vores industrier fra fossile til grønne brændstoffer. Det historisk store udbud er en rigtig god nyhed. Jeg er især glad for, at ministeren specifikt nævner potentialet i at producere grønne brændstoffer til skibsfarten. De danske rederier vil efterspørge grønne brændstoffer i stor stil de kommende år, hvor skibsfarten skal arbejde henimod at blive klimaneutral. Det er fantastisk, hvis en stor del af disse brændstoffer kan produceres her i Danmark,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Læs mere om udbuddet på ministeriets hjemmeside

Fakta:

Danske Rederier har tidligere dokumenteret, at opsættelsen af 1 gigawatt havvind – i den fulde levetid fra produktion af vindmøllen til nedtagelse ca. 25 år senere – sikrer 14.600 årsværk. Tallet omfatter 4.900 årsværk, som direkte tilfalder danske virksomheder såvel som de indirekte og inducerede effekter (ca. 9.600 årsværk).