Greensand Future: Storskala CO2-lagring i Nordsøen bliver nu en realitet
Der er nu givet håndslag mellem parterne i et storskala CO2-lagringsprojekt, der skal sikre lagring af CO2 i Nordsøen. Med den endelige investeringsbeslutning kan INEOS Energy, Harbour Energy og Nordsøfonden nu annoncere, at man som de første i EU i 2025/2026 vil begynde at lagre CO2 i undergrunden i Nordsøen.
Sidste år demonstrerede Project Greensand som de første i verden, at det er muligt at gennemføre sikker, grænseoverskridende transport af CO2 til injektion i et udtømt oliefelt.
Nu tager partnerne bag Project Greensand det næste skridt med en endelig investeringsbeslutning (FID) om at investere 150 millioner $ i kommercielle aftaler over hele værdikæden fra CO2-udledere til logistik, lagring og shipping.
”Dette er et gennembrud for CO2-fangst og -lagring. Greensand Future bliver det første CO2-lagringsanlæg i drift i EU og vil bidrage til både Danmarks og EU's klimamål”, siger Sir Jim Ratcliffe, bestyrelsesformand i INEOS.
Målet med Greensand Future er at lagre op til 400.000 ton CO2 årligt i den indledende fase, med planer om at øge kapaciteten til op til 8 millioner ton årligt i 2030. Dermed vil anlægget yde et markant bidrag til at realisere det danske mål om klimaneutralitet i 2045.
”Med Greensand Future og etableringen af den fulde værdikæde sender vi et vigtigt signal til de danske og europæiske udledere, der i øjeblikket overvejer storskalaprojekter for CO2-opsamling: Det kan lade sig gøre,” siger Mads Gade, Landechef for INEOS Energy Danmark.
Beslutningen blev annonceret tidligere i dag på et pressemøde hos Danske Rederier. Det er en milepæl i den grønne omstilling i både Danmark og EU. Nyheden vækker glæde i Danske Rederier, hvor medlemmer står på spring for at byde ind på opgaver.
”Med dagens annoncering viser INEOS og Project Greensand vejen mod, hvad der forhåbentligt bliver en stor fremtid for offshore CO2-lagring i Danmark. De danske rederier er klar til at spille en helt central rolle i processen, når det gælder transport af CO2 og servicering af lagringsfaciliteterne til søs, og dermed yde et markant bidrag til at gøre Danmark til EU-hub for lagring af CO2,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.