Seneste nyt
Klima
Innovation og forskning

Debatindlæg: "Grønne projekter skrinlægges, der er brug for handling, Lars Aagaard"

Debatindlæg bragt i Børsen d. 5. november 2024

Anne H. Steffensen, adm. direktør, Danske Rederier

Den grønne omstilling kræver en langt større produktion af grønnere, mere klimavenlige brændstoffer, end vi har i dag. Det er simpelthen nødvendigt, hvis vi skal realisere de flotte klimamål.

Derfor skal der lyde en klar opfordring til klima- og energiminister Lars Aagaard (M) og regeringen: Tiden er nu kommet til, at vi både fra dansk og europæisk side læner os frem – og i højere grad udvælger eksisterende teknologier, som der skal satses på i stor skala. Ellers bliver vi kørt over i den internationale konkurrence.

Et trist bagtæppe
Det er på et trist bagtæppe, at jeg skriver disse ord. Ørsted har den seneste tid lagt flere projekter, der skulle producere grønne brændstoffer med ptx-teknologi, i graven.

Det har de selvfølgelig haft deres gode grunde til. Men det er en trist udvikling.

Ikke mindst for sektorer som luft- og skibsfarten, som ikke på de lange distancer har mulighed for at elektrificere eller gå andre veje, er det en kæmpe udfordring.

Grønne alternativer som metanol, ammoniak og brint er nødvendige, men produktionen er langt fra tilstrækkelig.

I Danmark har vi lovende projekter som European Energys ptx-anlæg ved Kassø, der skal levere 32.000 ton grøn metanol årligt. Men ét af DFDS’s skibe kræver næsten samme mængde årligt, så det er klart, at vi skal op i skala.

Vi skal gå fra at støtte innovation til at støtte produktion, så vi kan konkurrere globalt.

Regeringen har afsat 15 mia. kr. til grøn forskning. Det er godt, men det er ikke nok. Vi skal gå fra at støtte innovation til at støtte produktion, så vi kan konkurrere globalt.

Kina, USA og Mellemøsten rykker hurtigt på dette område, og Europa risikerer at falde bagud. Sådan som det f.eks. er sket med solceller, hvor Kina i dag sidder på næsten det hele. Når vi taber i den globale konkurrence, så skader selvsagt det vores evne til at skabe velstand og job.

Det er ikke kun skidt for min branche. Det er et skidt for hele EU, hvis for­sy­nings­sik­ker­he­den på dette centrale område udfordres.

Grønne brændstoffer er stadig fire-fem gange dyrere end fossile brændstoffer, og vi har brug for offentlige investeringer for at få dem ud på markedet i større mængder.

Det er afgørende for både den grønne omstilling og økonomi og Europas fremtidige sikkerhed.