Seneste nyt
Offshore
Klima

Danske Rederier: Nord­s­ø­sam­ar­bej­de skal føre til mere handling og mere havvind

Nordsømøde har fokus på alt det rigtige: For­sy­nings­kæ­der, kon­kur­ren­ce­ev­ne, finansiering, færre regulatoriske hindringer, havvind og brint til bl.a. grønne brændstoffer. Nu skal der mere politisk handling til for at forløse det store havvind­po­ten­ti­a­le i Nordsøen, lyder budskabet fra Danske Rederier.

Ministre fra nordsølandene, EU’s ener­gi­kom­mis­sær og en stribe markedsaktører mødes i dag på Odense Havn for at drøfte, hvordan man indfrier Nordsøens potentiale for vedvarende energi.

Og potentialet er stort. Nordsøen kan blive et centralt om­drej­nings­punkt i udbygningen af vedvarende energi i Europa via havvind. Vedvarende energi, der bl.a. skal bruges til at fremstille de grønne brændstoffer, som skibsfarten og andre skriger på.

”Der kan ikke være tvivl om, at man her på Nordsømødet har fokus på alle de væsentligste emner. For at realisere Nordsøens enorme havvind­s­po­ten­ti­a­le skal vi fremme finansiering og fjerne bureaukratiske hindringer. Ellers risikerer vi, at Europa bliver kørt agterud af Kina, USA og andre fremad­stormen­de lande. Det er selvsagt skidt for den europæiske kon­kur­ren­ce­ev­ne, men også for for­sy­nings­sik­ker­he­den og for den grønne omstilling i Europa,” siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier, som deltager på Nordsømødet.

For at realisere Nordsøens enorme havvindspotentiale skal vi fremme finansiering og fjerne bureaukratiske hindringer
Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier

Og timingen af Nordsømødet kunne ikke være mere betimelig set i lyset af udviklingen herhjemme, hvor en stribe PtX-projekter de seneste måneder er blevet droppet.

 “Det går alt for langsomt med at få produktionen af grønne brændstoffer via PtX op i gear. Derfor kræver det politisk handling og offentlige investeringer i produktionen af grønne brændstoffer, som skal op i skala meget hurtigere, end det sker i dag, hvis vi skal kunne gennemføre en grøn omstilling, bl.a. af skibsfarten,” siger Jacob K. Clasen.

“Foruden manglende tilgængelighed af grønne brændstoffer, er prisen på grønne og mere klimavenlige brændstoffer alt for høj sammenlignet med de traditionelle fossile brændstoffer. Vi er nødt til at lukke prisgabet mellem det grønne og sorte, ellers når vi ikke vores ambitiøse klimamål,” siger Jacob K. Clasen.

Om Nord­s­ø­sam­ar­bej­det

Nord­s­ø­sam­ar­bej­det er et samarbejde om havvind og el-net i Nordsøen mellem Belgien, Nederlandene, Luxembourg, Irland, Frankrig, Norge, Sverige, Tyskland og Danmark med deltagelse af Europa-Kommissionen. Efter Brexit deltager Storbritannien på teknisk niveau.

Samarbejdet startede i sommeren 2016, hvoraf Danmark havde formandskabet fra sommeren 2018 til udgangen af 2019. Danmark har igen overtaget formandskabet i 2024.

Læs mere på Klima-, Energi- og For­sy­nings­mi­ni­ste­ri­ets hjemmeside her.