Dansk skibsfart på førstepladsen for fjerde år i træk
Når Dannebrog vajer i hækken af et skib, signalerer det høj kvalitet og overholdelse af internationale regler om sikkerhed, miljø og de søfarendes sikkerheds- og arbejdsforhold ombord. Det dokumenteres løbende i internationale opgørelser på området.
Således også i den seneste hvidliste fra Paris MoU, som viser, hvordan forskellige flagstaters skibe klarer sig under havnestatskontroller i havnene i Paris MoU-medlemslandene. Her ligger Danmark for fjerde år i træk nummer et på listen.
”Det er meget positivt, at Danmark igen i år rangerer i toppen af de internationale opgørelser over flagstaternes performance. Der er dog stadig tilbageholdelser som burde være undgået. Så det er vigtigt, at vi ikke hviler på laurbærrene, men fortsætter arbejdet med at sikre, at skibene hele tiden lever op til internationale standarder for sikkerhed, sundhed og miljø samt ordentlige arbejdsvilkår for de søfarende,” siger Martin John, synschef hos Søfartsstyrelsen
Havnestatskontrolregimet Paris MoU gennemfører hvert år mere end 17.000 kontroller af udenlandske skibe, som lægger til havn i et af de 28 medlemslande i Europa og Nordamerika.
”Danmark er et lille land, men en maritim supermagt. Det er vi blandt andet fordi, dansk skibsfart er karakteriseret ved høj kvalitet og overholdelse af internationale regler. Det er en klar konkurrencefordel, når kunderne ved, at de kan regne med, at danskflagede skibe leverer høj kvalitet. Men det er klart, at den flotte placering ikke er en invitation til at hvile på laurbærrene. Det kræver konstant fokus, og i sidste ende er det jo sikkerheden ombord det gælder,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.