Skibsfart og Unionens tilstand 2023
Europa-Kommissionens formand Ursula von der Leyen holdt sin sidste tale om Unionens tilstand og fremhævede alt det, Kommissionen har gjort for at forbedre europæernes liv i løbet af de sidste fire år – fra at bekæmpe COVID-19 til at imødegå Ruslands krig i Ukraine og sætte EU's grønne pagt i centrum af europæisk regulering.
Modernisering og dekarbonisering kan gå hånd i hånd. Industrien har allerede investeret enorme beløb i den grønne omstilling. "Vi tiltrækker nu flere investeringer i grøn brint end USA og Kina tilsammen," sagde von der Leyen. Som et eksempel nævnte Kommissionens formand, at hun vil være i København torsdag denne uge sammen med den danske statsminister Mette Frederiksen for at blive gudmor til det nye feeder-containerskib, som er det første i verden, der kan sejle på grøn metanol. Skibet er det første af i alt 25 metanolskibe, som Maersk har købt, og det vil dermed markere begyndelsen på en grønnere og mere klimavenlig skibsfart i overensstemmelse med de politiske mål, som Europa-Kommissionen har fremlagt for den grønne omstilling i Europa.
"EU's grønne pagt, med inklusionen af skibsfart i EU's kvotehandelssystem og en ramme for at sikre produktion og anvendelse af alternative brændstoffer, har allerede været en gamechanger for sektoren. Det er vigtigt for skibsfartens konkurrenceevne at sikre en retfærdig omstilling. Danske Rederier roser Kommissionen for at ville afholde dialoger om grøn omstilling – forventeligt også med skibsfartssektoren – for at sikre en bæredygtig forretningsmodel for dekarbonisering af skibsfart i Europa," siger sekretariatschef for EU-repræsentationen for Danske Rederier, Bjarne Løf Henriksen.
Tilgængeligheden af bæredygtige brændstoffer er en voksende bekymring. En stigende del af skibsbrændstofferne skal komme fra e-brændstoffer, der er fremstillet af vedvarende elektricitet. "Vores vindindustri er en europæisk succeshistorie, men den står i øjeblikket over for en særlig kombination af udfordringer," sagde von der Leyen. "Derfor vil vi fremlægge en europæisk vindenergipakke - i tæt samarbejde med industrien og medlemsstaterne," tilføjede hun og sagde, at dette ville inkludere fokus på hurtig godkendelse og forbedring af statsstøttede auktionsordninger samt "færdigheder, adgang til finansiering og stabile forsyningskæder."
"En udvidelse af produktionen af vedvarende energi er afgørende for at producere grøn brint og e-brændstoffer gennem Power-to-X. Forhåbentlig vil den europæiske vindkraftspakke genoplive optimisme i offshore vindindustrien, da dette er en nøgleingrediens i at fremme den grønne omstilling. Desuden vil udvidelsen af offshore vind have en positiv effekt på økonomien og jobskabelsen. Skibsfart spiller en central rolle i installation, drift og service af havvindmøllerne," siger sekretariatschef for EU-repræsentationen for Danske Rederier, Bjarne Løf Henriksen.