Tættere europæisk samarbejde om CO2-fangst og lagring er godt nyt for ambitiøse danske virksomheder
Europa—Kommissionen er i disse dage værter for en stor konference, som samler mere end 400 af de vigtigste aktører indenfor CCUS, i Aalborg. Udover, at de fem lande som nævnt har valgt at bruge lejligheden som en oplagt anledning til at fremsætte Aalborg-erklæringen, så havde Kommissionen også gode nyheder med til to gode danske CCS-projekter:
Projekt Norne og projekt Bifrost er udpeget som PCI-projekter (Projects of Common Interest), hvilket giver dem status som særligt vigtige infrastrukturprojekter af interesse for hele Europa – og giver dem mulighed for at søge EU-støtte.
”Tidligere i år så vi den første CO2-lagring i den danske undergrund – og i dag er to danske projekter udnævnt som vigtige CCS-projekter til gavn for hele Europa. Det går stærkt i Danmark, fordi vi efterhånden har fået slebet kanterne til – og fordi vi har en branche, som gerne vil bidrage til udviklingen af storskala CO2-fangst, anvendelse og lagring. Det arbejder vi for også at gøre til en europæisk realitet,” siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard.
Der tages vigtige skridt henimod drømmen om et nyt, stort dansk erhvervseventyr centreret omkring CCS og Power-to-X i disse måneder
Det understøtter Danske Rederiers ambition om, at Danmark skal være EU-hub for både CCS og Power-to-X.
”Der tages vigtige skridt henimod drømmen om et nyt, stort dansk erhvervseventyr centreret omkring CCS og Power-to-X i disse måneder. Tæt samarbejde med andre europæiske lande er en forudsætning for at gøre transport af CO2 med skib til et attraktivt forretningsområde. Hvis vi griber det rigtigt an, så kan Danmark blive foregangsland på både CCS og Power-to-X. Det er meget positivt, at regeringen har øjnene på bolden her”, siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier.
Fakta:
Aalborg-erklæringen er underskrevet af regeringerne fra Danmark, Sverige, Tyskland, Holland og Frankrig.