Seneste nyt

Skibsfarten er et af de mest produktive erhverv

En ny rapport fra Sø­fart­s­sty­rel­sen slår fast, at Det Blå Danmark er en massiv bidragsyder til dansk økonomi og søfarten et af de mest produktive erhverv. Både i forhold til beskæftigelse og produktion er der et solidt maritimt aftryk på dansk økonomi.

Der er fortsat vind i sejlene til Det Blå Danmark herhjemme. Det er den korte konklusion på Sø­fart­s­sty­rel­sens årlige rapport om beskæftigelsen i Det Blå Danmark, som netop er offentliggjort.

Rapporten tager udgangspunkt i 2021 og her var den samlede direkte og indirekte beskæftigelse i Det Blå Danmark på knap 98.000 personer.

Det svarer til 3,4 pct. af den samlede danske beskæftigelse. 62.736 personer var direkte beskæftiget i Det Blå Danmark, som omfatter alt fra søfolk til kontoransatte i rederierne, ud­styr­spro­du­cen­ter og meget mere.

Det Blå Danmark er en styrkeposition herhjemme, og branchen har en stor gensidig afhængighed, som danner grundlag for arbejdspladser i hele landet. Samtidig er vi et af de mest produktive erhverv, og det skal vi være stolte af og udvikle
Jacob K. Clasen, vice-adm. direktør, Danske Rederier

”Det Blå Danmark er en styrkeposition herhjemme, og branchen har en stor gensidig afhængighed, som danner grundlag for arbejdspladser i hele landet. Samtidig er vi et af de mest produktive erhverv, og det skal vi være stolte af og udvikle,” siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier.

I 2021 eksporterede Det Blå Danmark for knap 365 mia. kroner. Det svarer 77,5 procent af den samlede produktion i sektoren.

Set i forhold til den samlede danske eksport i 2021 stod Det Blå Danmark for 32,9 procent. Det er en stigning på 5,8 procentpoint ift. året før.

Set over en længere periode fra 2009-2019 er pro­duk­ti­vi­te­ten inden for Skibsfart steget med gennemsnitligt 9,3 pct. om året. Det er den højeste pro­duk­ti­vi­tetsvækst i Det Blå Danmark og langt højere end den samlede danske pro­duk­ti­vi­tetsvækst på 1,6 procent.  

Ældre ansatte

Rapporten fra Sø­fart­s­sty­rel­sen ser blandt andet også på alder, køn og ud­dan­nel­ses­ni­veau i branchen, og her er alder noget, som man er opmærksomme på i Danske Rederier.

I 2011 var 31 procent af de ansatte i Det Blå Danmark 50 år eller derover. I 2021 var andelen vokset til lige under 40 procent.

”Vi er meget opmærksomme på, at vi skal have lokket de unge til skibsfarten og branchen. Vi må sande, at vi er i hård konkurrence om arbejdskraften med mange andre brancher, og derfor gør vi, hvad vi kan for at gøre det attraktivt for de unge gennem kampagner, nye praktikforløb og andet,” siger Jacob K. Clasen.