Inklusion i praksis – gode råd og værktøjer

Skibsfarten skal tiltrække og fastholde en mere mangfoldig arbejdsstyrke. Det kræver ikke kun strategier, men konkrete handlinger i hverdagen. Her finder du værktøjer, der kan støtte rederier i at skabe inkluderende processer – fra rekruttering til kar­ri­e­re­sam­ta­ler og work-life balance.

Tjek diversiteten – checklisten for rekruttering og ansættelse

I løbet af en an­sæt­tel­ses­run­de kan man som arbejdsgiver stille sig selv spørgsmålet, om processen har været tilstrækkelig mangfoldig.

Det kan du tjekke vha. følgende spørgsmål:

  • Er vores stil­lings­op­slag blevet screenet for kønsrelateret-bias?
  • Har både kvinder og mænd ansøgt stillingen?
  • Har vi haft både kvinder og mænd til at læse ansøgningerne?
  • Har vi haft både kvinder og mænd til samtale?
  • Har vi haft både kvinder og mænd i an­sæt­tel­ses­ud­val­get?

Sprog uden bias – brug en gender decoder

Der er mange eksempler på at job­be­skri­vel­ser i den maritime sektor har et kønsmæssigt bias og derfor ubevidst retter sig mod et mandligt publikum.

For at undgå dette kan man med fordel benytte sig af en såkaldt ”gender decoder” som tydeliggør, hvor man i sine beskrivelser har brugt kønnede ord. 

Link til Gender decoder


Herudover kan man med fordel tage et kig på følgende sider: 

 

Tjek dit kønsbias

Bias tests bidrager til at afdække ubevidste eller automatiske biases. Din vilje til at undersøge dine egne biases er et vigtigt skridt ift. at forstå dannelsen af stereotyper og fordomme i samfundet.

Denne test er udarbejdet af Harvard, University of Virginia og University of Washington som en del af "Project Implicit". 

Når du går ind på linket, skal du klikke 'Test yourself for hidden bias' -> klikke 'I wish to proceed" i bunden af siden -> Vælge den test der hedder 'Gender-Career' 

Her­sker­tek­nik­ker – opmærksomhed om kønsbias i organisationen

I en branche, hvor kvinder er en minoritet, hører man ofte om, at kvinderne oplever nedsættende og undertrykkende kommentarer og metoder, som man på fagsprog vil karakterisere som Her­sker­tek­nik­ker.

Disse teknikker bruges mere eller mindre bevidst til at skabe og fastholde en ulige fordeling af magt. Som oftest bruges disse teknikker af folk med mere magt over folk med mindre magt – og ses tydeligst i erhvervslivet i forholdet mellem mænd og kvinder. Brugen af teknikken er ikke åbenbar og kan virke nærmest usynlig, men den har en ydmygende effekt på personen som udsættes og giver en følelse af magtesløshed og mindreværd.

De fem originale her­sker­tek­nik­ker blev defineret af den norske psykolog Berit Ås i 1979 og er følgende:

  • Usynliggørelse: Usynliggørelse ved at ignorere eller afbryde personen. Personen forbigås bevidst. Input fremstilles som ligegyldige indtil en anden person fremstiller samme forslag, som modtages med interesse og entusiasme.
  • Lat­ter­lig­gø­rel­se: Personen bliver gjort grin med, grundet opførsel, udseende, køn eller lignende.
  • Til­ba­ge­hol­del­se af information: Når information undlades at blive delt med de personer, som burde have fået adgang til den.
  • Dob­belt­af­straf­fel­se: Personen skældes ud både for at handle eller undlade at handle.
  • Påføring af skyld og skam: Personen påføres egen skyld ved fejl, bliver holdt udenfor, fordi personen ikke selv virker interesseret.

Når man kender her­sker­tek­nik­ker­ne, er det nemmere at genkende dem og dermed afvæbne dem. Tænk derfor over, hvordan du vil reagere, hvis du blev udsat for disse, eller hvis du oplever, at dine kolleger eller medarbejdere udsættes for her­sker­tek­nik­ker.

Der kan arbejdes med her­sker­tek­ni­ker, når arbejdspladsen bliver bevidst om dem. Der kan hentes inspiration eller hjælp til at arbejde med her­sker­tek­ni­ker­ne på www.hollender.dk 

Kar­ri­e­re­sam­ta­ler og work-life balance

Kar­ri­e­re­sam­ta­ler
En kar­ri­e­re­sam­ta­le bør ikke forveksles direkte med en MUS-samtale. Intentionen bag en kar­ri­e­re­sam­ta­le er at der tilstræbes en ærlig samtale om de muligheder, som medarbejderen har inden for organisationen, hvis denne ønsker at skifte spor eller af anden årsag ikke har mulighed for at sejle i en periode. Det er væsentligt at understrege, at medarbejderen selv er ansvarlig for sin karriere, men arbejdsgiveren kan med fordel støtte medarbejderens udvikling allerede ved til­træ­del­ses­sam­ta­len, hvor der skabes et forum for diskussion af muligheder.

Work-life balance
Det er en grundlæggende udfordring at skabe balance mellem arbejdsliv og familieliv, når man er søfarende. Men som arbejdsgiver kan man forsøge at imødekomme udfordringen for ansatte som er særligt udsatte, herunder kvinder og mænd med små børn. Ved eksempelvis at tilbyde pro­jekt­o­ri­en­te­re­de forløb på land, eller kortere sejltider i perioder kan man udvise den fleksibilitet som efterspørges af kvindelige søfarende.

Brug rollemodeller aktivt

Mange kvinder finder inspiration i andre kvinder som har banet vejen før dem, og en aktiv brug af rollemodeller i rekrutterings- og fast­hol­del­se­s­ø­je­med kan være medvirkende til at flere kvinder kan se sig selv i en karriere til søs. Ved at oprette et netværk af rollemodeller og benytte deres historier i kampag­ne­ma­te­ri­a­le kan man tydeliggøre mange forskellige karriereveje der findes til søs og til lands.

Du kan søge inspiration via følgende sider:

Workplace Insight: The lack of female role models in STEM

Trailblazers & Rolemodels: 8 women to watch in maritime

Indfør en proaktiv procedure for on-boarding

En struktureret on-boarding periode er alfa-og-omega for at skabe en tryg overgang til en ny og anderledes hverdag til søs for både kvinder såvel som mænd.

I forbindelse med on-boarding kan man med fordel benytte sig af eller drage inspiration fra denne check-liste:

  • Er der iværksat et intro-forløb for den nye medarbejder?
  • Har vi oplyst medarbejderen om deres arbejdsopgaver, de krav der stilles og deres rettigheder?
  • Er vedkommende introduceret for mentor-program eller tilknyttet en ud­dan­nel­ses­of­fi­cer?
  •  Har vedkommende fået udleveret op­lys­nings­ma­te­ri­a­le om kon­flik­t­hånd­te­ring o. lign.?