Trods GPS-forstyrrelser i Østersøen holder Bornholmerfærgen kursen
De seneste år er der registreret flere forstyrrelser af GPS-signaler i Østersøen – de såkaldte jamming- og spoofing-episoder.
Fænomenet tog fart efter Ruslands invasion af Ukraine i 2022 og mærkes nu jævnligt af skibe i området. Trods de tekniske udfordringer sejler Bornholmslinjens færger fortsat sikkert, og skibene og deres besætninger er rustet til at håndtere både spoofing og jamming. Det forsikrer kaptajn Kasper Sommer fra Bornholmslinjen:
Det er ikke et farligt fænomen – mere et irritationsmoment. Vi sejler sikkert, præcist og til tiden.
Han fortæller, at besætningen kun oplever få episoder om året, hvor GPS’en enten mister signal (jamming) eller viser en forkert position (spoofing).
“Ved jamming får vi mange alarmer samtidig, fordi en række systemer mister det samme input. Ved spoofing er signalet der stadig, men forskudt – og så opdager vi det, når vi krydstjekker,” forklarer Kasper Sommer, kaptajn på Bornholmslinjen.
Når GPS’en svigter, tager erfaring og traditionelt sømandskab over.
“Vi sejler kystnært, og vores radar kan se op til 96 sømil. Vi tager pejlinger til kendte punkter i land, kontrollerer søkortet og holder konstant udkig. Vi er altid to navigatører på broen, som kontrollerer hinanden.”
Ifølge Søren Reime Larsen, der forsker i satellitnavigation ved DTU Space, hænger de stigende forstyrrelser tæt sammen med den geopolitiske situation i Østersøen:
“GPS-jamming er støj på GPS-frekvenserne, der overdøver signalet, mens spoofing er falske, efterlignede signaler, som får modtagere til at beregne en forkert position,” forklarer han. “Spoofing er en avanceret form for elektronisk krigsførelse. Vi ser det især som en spillover-effekt fra Kaliningrad, hvor Rusland beskytter sig mod GPS-styrede våben eller tester egne systemer,” siger Søren Reime Larsen.
Der findes samtidig teknologiske løsninger, der gør skibene mere robuste over for forstyrrelser. “Nyere modtagere kan udnytte flere satellitsystemer – GPS, Galileo og andre – og filtrere falske signaler fra. Der findes også avancerede anti-jamming-antenner, men de er dyre og store,” siger Søren Reime Larsen.
“Det vigtigste er at have alternativer til satellitpositionering – jordbaserede systemer og sensorer, der kan tage over, når GPS’en fejler.”
Hos Danske Rederier har man også kikkerten rettet mod den stigende GPS-interferens:
“Vi er meget opmærksomme på GPS-forstyrrelser i skibsfarten, som desværre er et stigende problem. Det er noget, vi oftest støder på tæt ved konfliktzoner – som i den østlige del af Østersøen nær Kaliningrad og Baltikum – men også ved Iran og i Hormuzstrædet, hvor man formoder, at iranerne står bag omfattende GPS-jamming og –spoofing,” siger Morten Glamsø, sikringschef hos Danske Rederier.
Herhjemme er det vigtigt, at vi i de danske farvande bevarer og vedligeholder de nuværende fysiske farvandsafmærkninger, som for eksempel bøjer og fyrtårne, til de situationer, hvor skibene mister GPS-signaler.
For Bornholmslinjen er budskabet til passagererne klart: Rejs trygt.
“Det her får os ikke til at aflyse. Vi føler os ikke utrygge på broen, og vi har procedurer og udstyr til at håndtere det,” siger Kasper Sommer.

Bliv klogere på GPS-forstyrrelser i Østersøen