Seneste nyt
Sikkerhed
Pirateri

Færre piratangreb i 2024, men stigende antal gid­sel­tag­nin­ger af søfarende bekymrer

Globalt var der lidt færre piratangreb i 2024 end året før. Og særligt i Guineabugten har der været en markant nedgang i antallet af angreb siden 2020. Men pirateri udgør fortsat en alvorlig trussel for de søfarende, hvor særligt en kraftig stigning i antallet af gid­sel­tag­nin­ger er bekymrende.

The International Maritime Bureau (IMB) har netop offentliggjort en opgørelse, der viser, at der i 2024 var lidt færre piratangreb på skibsfarten end de foregående år. I alt blev der sidste år globalt rapporteret 116 hændelser, hvor pirater slog til mod skibe. Det er fire færre end året før.

”Det er godt nyt, at IMB kan rapportere om en lille nedgang i antallet af piratangreb. Forhåbentligt fortsætter den udvikling. For pirateri udgør ikke bare en alvorlig trussel mod de søfarendes liv og helbred, det er også et angreb på de vigtige for­sy­nings­kæ­der, der binder ver­dens­han­de­len sammen, ” siger Nina Porst, direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.

Der har tidligere været særlig fokus på truslen fra pirater i Guineabugten, hvor flere lande – herunder Danmark, der i 2021 sendte fregatten Esbern Snare til området – har indsat krigsskibe for at beskytte skibstrafikken i området mod hyppige piratangreb. Den internationale indsats i området sammen med bedre regionalt samarbejde har virket og antallet af hændelser er faldet fra 81 i 2020 til 18 i 2024.

Det er godt nyt, at IMB kan rapportere om en lille nedgang i antallet af piratangreb. Forhåbentligt fortsætter den udvikling.
Nina Porst, direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier

Pirater udgør dog mange steder i verden fortsat en trussel mod skibsfarten og de søfarendes sikkerhed. Det er ikke mindst bekymrende, at man i 2024 oplevede en stor stigning i antallet af søfarende, der er blevet taget som gidsler. Det skete 126 gange i 2024 sammenlignet med hhv. 73 og 41 de to foregående år.

”Det ser desværre ud til, at pirateri er et fænomen, der aldrig helt forsvinder og bliver ved med at dukke op forskellige steder rundt omkring i verden. Derfor er det også vigtigt, at rederierne foretager de fornødne sikkerheds- og ri­si­ko­vur­de­rin­ger og træffer de nødvendige forholdsregler for at mindske risikoen for piratangreb. Ligeledes er det væsentligt, at det internationale samfund fastholder fokus på problemet, og at man arbejder tæt sammen om at bekæmpe pirateri, sådan som man med succes har gjort det i Guineabugten,” siger Nina Porst.

Læs mere på IMB’s hjemmeside her