180 millioner kroner til grøn færgefart: Stort skridt mod elektrificering af Molslinjens færgedrift på Kattegat
Den danske regering og de danske rederier går forrest i den grønne omstilling. 180 mio. kr. fra Investeringsstøttefonden 2025 er vigtigt bidrag til verden største elektrificeringsprojekt til søs, som Molslinjen står bag.
Investeringsfonden 2025 har offentliggjort, at man vil støtte Molslinjens indkøb af tre nye elfærger, der skal sejle på Kattegat med 180 mio. kr. Det skal bidrage til, at Danmark får en af de største og hurtigste fuldt elektrificerede færgeruter i verden.
Det er en nyhed, der vækker glæde i Danske Rederier, hvor man igennem lang tid har arbejdet for at sikre støtte til søfartens grønne omstilling.
”Store visioner fra Molslinjen og tildeling af midler fra Investeringsstøtteordningen 2025 viser, at Danmark er en søfartsnation, der tør gå forrest. Elektrificering af hurtigfærger er ikke noget, man “bare lige gør”. Det kræver investeringer, innovationskraft og vilje. Og netop det ser vi her. Beslutningen viser også politikere, der er klar til at foretage de nødvendige investeringer, og at regeringen med investeringsstøtteordningen sender et stærkt signal om, at vi er fælles om at udvikle Danmark som en førende søfartsnation. Stor tak til både erhvervs- og søfartsminister Morten Bødskov og Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagard,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
Store visioner fra Molslinjen og tildeling af midler fra Investeringsstøtteordningen 2025 viser, at Danmark er en søfartsnation, der tør gå forrest
Molslinjen har kastet sig ud i intet mindre end verdens største og mest ambitiøse elektrificeringsprojekt til søs. Rederiet investerer stort i tre nye batteridrevne kæmpe katamaranfærger, der forventes indsat på Kattegat efter 2027. Til sammen vil færgerne, når elektrificeringen er gennemført, kunne spare klimaet for op mod 132.000 ton CO2 årligt.
”Med de nye færger får vi en af verdens længste og hurtigste fuldt elektrificerede færgeruter. Endnu engang går Danmark forrest og viser, hvordan vi forvandler ny teknologi til grøn omstilling – og endda samtidig med, at vi tager hånd om den danske konkurrenceevne og danske arbejdspladser. Det er stærkt – og det er grøn handling, der virker," siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard i en pressemeddelelse.
"Danmark er en søfartsnation i særklasse. Vi har gentagne gange vist vejen for den grønne omstilling til søs. Nu sætter vi fuld kraft mod grøn indenrigssejlads. Med støtte gennem Investeringsstøtteordningen får vi tre elektriske hurtigfærger i drift på danske ruter. Regeringen skubber endnu en gang på den grønne omstilling i hele erhvervslivet, og viser udlandet, at grønne initiativer sætter vind i sejlene på vækst og udvikling," siger Erhvervs- og søfartsminister Morten Bødskov.
Foto: Incat Tasmania
Fakta:
Investeringsstøtteordningen kan give omstillingsstøtte til de virksomheder, som udleder mest CO2”, og som rammes særligt hårdt af CO2-afgiften, der blev indfaset fra januar 2025. Ordningen er særligt relevant for nogle af de CO2-tunge virksomheder så som færgerederier, der har svært ved at omstille sig nu og her, pga. mangel på alternative brændstoffer.
Investeringsstøtte til CO2-intensive virksomheder administreres af Energistyrelsen