Seneste nyt
Klima
Arbejdsforhold

180 millioner kroner til grøn færgefart: Stort skridt mod elek­tri­fi­ce­ring af Molslinjens færgedrift på Kattegat

Den danske regering og de danske rederier går forrest i den grønne omstilling. 180 mio. kr. fra In­ve­ste­rings­støt­te­fon­den 2025 er vigtigt bidrag til verden største elek­tri­fi­ce­rings­pro­jekt til søs, som Molslinjen står bag.

In­ve­ste­rings­fon­den 2025 har offentliggjort, at man vil støtte Molslinjens indkøb af tre nye elfærger, der skal sejle på Kattegat med 180 mio. kr. Det skal bidrage til, at Danmark får en af de største og hurtigste fuldt elek­tri­fi­ce­re­de færgeruter i verden.

Det er en nyhed, der vækker glæde i Danske Rederier, hvor man igennem lang tid har arbejdet for at sikre støtte til søfartens grønne omstilling.

”Store visioner fra Molslinjen og tildeling af midler fra In­ve­ste­rings­støt­te­o­rd­nin­gen 2025 viser, at Danmark er en søfartsnation, der tør gå forrest. Elek­tri­fi­ce­ring af hurtigfærger er ikke noget, man “bare lige gør”. Det kræver investeringer, in­nova­tions­kraft og vilje. Og netop det ser vi her. Beslutningen viser også politikere, der er klar til at foretage de nødvendige investeringer, og at regeringen med in­ve­ste­rings­støt­te­o­rd­nin­gen sender et stærkt signal om, at vi er fælles om at udvikle Danmark som en førende søfartsnation. Stor tak til både erhvervs- og sø­fart­s­mi­ni­ster Morten Bødskov og Klima-, energi- og for­sy­nings­mi­ni­ster Lars Aagard,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Store visioner fra Molslinjen og tildeling af midler fra Investeringsstøtteordningen 2025 viser, at Danmark er en søfartsnation, der tør gå forrest
Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier

Molslinjen har kastet sig ud i intet mindre end verdens største og mest ambitiøse elek­tri­fi­ce­rings­pro­jekt til søs. Rederiet investerer stort i tre nye batteridrevne kæmpe ka­ta­ma­ran­fær­ger, der forventes indsat på Kattegat efter 2027. Til sammen vil færgerne, når elek­tri­fi­ce­rin­gen er gennemført, kunne spare klimaet for op mod 132.000 ton CO2 årligt.

”Med de nye færger får vi en af verdens længste og hurtigste fuldt elek­tri­fi­ce­re­de færgeruter. Endnu engang går Danmark forrest og viser, hvordan vi forvandler ny teknologi til grøn omstilling – og endda samtidig med, at vi tager hånd om den danske kon­kur­ren­ce­ev­ne og danske arbejdspladser. Det er stærkt – og det er grøn handling, der virker," siger klima-, energi- og for­sy­nings­mi­ni­ster Lars Aagaard i en pres­se­med­del­el­se.

"Danmark er en søfartsnation i særklasse. Vi har gentagne gange vist vejen for den grønne omstilling til søs. Nu sætter vi fuld kraft mod grøn in­den­rigs­sejlads. Med støtte gennem In­ve­ste­rings­støt­te­o­rd­nin­gen får vi tre elektriske hurtigfærger i drift på danske ruter. Regeringen skubber endnu en gang på den grønne omstilling i hele erhvervslivet, og viser udlandet, at grønne initiativer sætter vind i sejlene på vækst og udvikling," siger Erhvervs- og sø­fart­s­mi­ni­ster Morten Bødskov.

Foto: Incat Tasmania

Fakta:

In­ve­ste­rings­støt­te­o­rd­nin­gen kan give om­stil­lings­støt­te til de virksomheder, som udleder mest CO2”, og som rammes særligt hårdt af CO2-afgiften, der blev indfaset fra januar 2025. Ordningen er særligt relevant for nogle af de CO2-tunge virksomheder så som færgerederier, der har svært ved at omstille sig nu og her, pga. mangel på alternative brændstoffer.

In­ve­ste­rings­støt­te til CO2-intensive virksomheder administreres af Ener­gi­sty­rel­sen