De danske færgerederier investerer i disse år stort i nye færger, der skal gøre turen dejligere og udlede langt mindre CO2.
Danmark ér og bliver et færgeland.
I 2024 rejste mere end 30 mio. passagerer med færger mellem to danske havne eller mellem en dansk og en udenlandsk havn. Mere end 10 mio. af passagererne var på færger mellem to danske havne. På begge parametre er der fremgang i passagertallene.
Så de danske færger er i dén grad med til at binde Danmark sammen og udgør uundværlig infrastruktur. Både med vores nabolande og internt i Danmark, hvor mange dagligt er afhængige af gode færgeforbindelser til vores små ø- og lokalsamfund. Og hvor en tur med færgen for mange er en helt naturlig del af sommerferien.
De danske færgerederier investerer i disse år stort i nye færger, der skal gøre turen dejligere og udlede langt mindre CO2.
I indenrigsfarten indsætter Molslinjen spritnye elfærger på Samsølinjen og Alslinjen. Færgen Nerthus er allerede blevet indsat på ruten til Samsø. Senere på året indsættes søsterfærgen Tyrfing.
Scandlines’ topmoderne færge, der også kan sejle helt på el, har gennemgået intensiv testning på værftet i Tyrkiet og er snart på vej mod Danmark, hvor færgen skal indsættes på ruten mellem Rødby og Puttgarden. Navnet afsløres ved en ceremoni senere på året.
Med de danske færgerederiers store investeringer i nye færger er der udsigt til markante reduceringer i færgernes udledninger
De danske færger vil også i fremtiden være det nemme, komfortable og klimavenlige valg.
Og så har Molslinjen gang i intet mindre end verdens største elektrificeringsprojekt til søs. To nye batteridrevne kæmpekatamaraner skal indsættes i Kattegat. To er allerede bestilt hos det australske værft Incat og en tredje færges forventes i ordrebogen inden længe. En milepæl for Molslinjen og for færgernes bidrag til at reducere skadelige klimaudledninger.
Senere på året vedtager verdens lande i FN’s internationale søfartsorganisation forhåbentligt verdensomspændende klimaregulering af skibsfarten, som skal være med til at sikre, at erhvervets udledninger bliver meget mindre. I den sammenhæng er det dog vigtigt, at en aftale strikkes klogt sammen, så der ikke kommer yderligere regulering oveni det, som vi allerede i dag er pålagt i Danmark og EU. Ambitiøs og effektiv regulering på lige vilkår, ja tak. Duplikering af regler og unødvendigt bureaukrati, nej tak.
Færgefarten er blandt de største danske CO2-udledere. Med de danske færgerederiers store investeringer i nye færger er der udsigt til markante reduceringer i færgernes udledninger. Det er store skridt fremad i den grønne omstilling.
De danske færger vil også i fremtiden være det nemme, komfortable og klimavenlige valg.
Velkommen ombord!
Carsten Jensen, formand for Færgerederierne

Året der gik
Et farvel til diesel og et goddag til en helt ny måde at sejle på. Et skifte som rækker ind i en meget grønnere fremtid.
Molslinjen er gået ombord i verdens største elektrificeringsprojekt til søs.
Rederiet har lagt en ordre på to batteridrevne kæmpe-katamaraner til Kattegat. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med yderligere en tredje færge ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028.
”Det er et enormt projekt, som ud over de tre færger handler om omfattende byggerier af infrastruktur på land samt systemer til lagring af strømmen til de nye færger”, siger Kristian Durhuus, administrerende direktør i Molslinjen.
Færgerne bliver 129 meter lange, 30,5 meter brede, med plads til 1.483 passagerer og 500 biler. Og de bliver stille. Færgerne med mere end 70.000 hestekræfter kommer til at sejle med 75 km i timen helt uden den kendte motorlyd.
For Molslinjen betyder det, at man træder ind i en ny æra med hurtigfærger. Et farvel til diesel og et goddag til en helt ny måde at sejle på. Et skifte som rækker ind i en meget grønnere fremtid.
Omstillingen til strøm er nemlig rigtig gode nyheder for klimaet. Når elektrificeringen er gennemført, vil færgerne kunne spare klimaet for op mod 132.000 ton CO2 årligt.


Det mener politikerne
Thomas Jensen, transportordfører, Socialdemokratiet
”Pulsen falder og roen sænker sig, når man bliver sejlet ud til vores dejlige øer eller på tværs af landet på en af de mange danske færgeforbindelser. De er afgørende livliner og kritisk infrastruktur i en urolig tid. Derfor er det glædeligt som transportordfører at se, at færgerederierne er deres ansvar bevidst og fremtidssikrer ruterne ved at satse på moderne batteridrift i stigende grad.”
Charlotte Bagge Hansen, landdistrikts- og øordfører, Moderaterne
”Færgerne ud til vores øer er helt afgørende forbindelser, der sikrer liv og aktivitet på øerne. Indførelsen af landevejsprincippet har gjort øerne mere tilgængelige, men vi er nødt til løbende at lytte til ø-boerne for at sikre, at færgebetjeningen er tidsvarende og gradvis omstilles til batteridrift. Det er et hovedfokus for mig.”
Frederik Bloch Münster, klimaordfører, Det Konservative Folkeparti
”De danske færgerederier viser vejen for omstillingen af færgefarten via omstillingen til batteridrift. Selv de store hurtigfærger på Kattegat står nu til at skulle sejle på strøm inden få år. Det er flot og jeg bakker fuldt op om rederiernes arbejde for at indføre eldrevne færger. Det kan kun gå for langsomt.”

Medlemsprofiler
MOLSLINJEN A/S
MOLSLINJEN A/S
MOLSLINJEN er i dag Nordens største indenrigs færgerederi. Med superfærgerne Express 2, Express 3 og Express 4, der er blandt verdens største katamaraner, driver MOLSLINJEN i dag ruterne Aarhus-Odden og Ebeltoft-Odden. Med superfærgerne Express 1 og Express 5 samt Ro-Pax færgen, Hammershus, sejler MOLSLINJEN under rutenavnet Bornholmslinjen ruterne Rønne-Ystad, Rønne-Køge og Rønne-Sassnitz. I flåden er der også den legendariske bornholmerfærge M/F Povl Anker, der fungerer som reservefærge. Ved et statsligt udbud overtog MOLSLINJEN besejlingen af Bornholm den 1. september 2018. I 2018 overtog MOLSLINJEN også de resterende ruter i Danske Færger A/S. Det betyder, at MOLSLINJEN i dag også driver ruterne Alslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen og Samsølinjen.
Med opkøbet af ForSea i 2022 driver MOLSLINJEN i dag også under navnet ØRESUNDSLINJEN færgeforbindelsen mellem Helsingborg og Helsingør med næsten 44.000 færgeafgange om året i et af Nordeuropas mest trafikerede farvande.
Ruter: 10
Antal færger: 20
Antal passagerer årligt: Op mod 15 millioner
Antal medarbejdere: Cirka 1.900
Flådeoversigt
Scandlines Danmark ApS
Scandlines er en central del af den infrastruktur, der binder Danmark og Tyskland sammen. Med 39.000 afgange årligt sikrer rederiets to kortdistance-ruter Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock en effektiv og pålidelig transport til professionelle fragtvirksomheder og private passagerer. Scandlines er pioner inden for grøn færgedrift, og målet er færgedrift uden udledning af direkte emissioner inden for få år. I dag er seks ud af Scandlines’ syv færger hybridfærger, der kombinerer traditionel dieseldrift og elektrisk batteridrift. Dermed ejer og driver Scandlines verdens største hybridflåde.
Scandlines cementerede positionen som grøn frontløber med en langsigtet investering i en ny zero direct emissions fragtfærge samt udmeldinger om at gøre Rødby-Puttgarden-ruten emissionsfri i 2030 og realisere zero direct emissions-visionen for hele rederiet i 2040.
Næste skridt mod dette mål tager Scandlines i 2025, når rederiet ombygger to af de fire passagerfærger på Rødby-Puttgarden-ruten til plug-in-færger, så de kan lade både i Rødby og Puttgarden. Gennemsnitligt vil batterierne i færgerne på blot 12 minutter blive ladet med mindst 80 procent af den energi, der skal bruges til en overfart.
Med 37.500 afgange fordelt på syv færger transporterede Scandlines i 2024 tæt på 6,4 millioner passagerer, over 1,6 millioner personbiler og 700.000 fragtenheder på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.
Rederiet har tæt på 1.000 medarbejdere alene i Lolland og Guldborgsund Kommune.
Ruter: 2
Antal færger: 7
Antal passagerer årligt: 6,4 millioner
Antal medarbejdere: Ca. 1.000
Flådeoversigt
Småøernes Færgeselskaber
(Associeret medlem)
Småøernes Færgeselskaber er en sammenslutning af ø- og genvejsfærger i Danmark. Foreningen blev stiftet i 1988. Sammenslutningens færger betjener især de mindre øsamfund samt opretholder forbindelse over fjorde og sunde som eksempelvis på Limfjorden, Randers fjord, Alssund og Isefjorden.
Mange af færgerne drives af kommuner i forskellige selskabsformer som A/S, ApS m.v. Enkelte ruter er privatejede. Sammenslutningen repræsenterer rederier med færger i mange størrelser fra rene passagerskibe over bilfærger med plads til kun 2 personbiler til de største med plads til 36 personbiler.
I alt er der 36 færgeselskaber meldt ind i foreningen.
Ruter: 36
Antal færger: 51
Antal passagerer årligt: 3.530.000 (2024)
Antal medarbejdere: Ca. 360