Fær­ge­re­de­ri­er­nes Årsberetning 2024

Fra vision til virkelighed: Den grønne omstilling af færgefarten er i fuld gang

Danmark er et færgeland. Mere end 20 millioner passagerer sejler med en dansk færge hvert år.

For mange er færgen porten til sommerferien i Europa eller starten på ferien herhjemme. For andre er en færgetur en til­ba­ge­ven­den­de del af deres arbejdsliv og for mange små lokalsamfund på de smukke danske øer er færgen en vital livsnerve.

Så de danske færger er vigtige. De binder Danmark sammen. Og de er også vigtige for den grønne omstilling af den danske trans­port­sek­tor.

Og på færgeområdet går det heldigvis hastigt fremad.

Scandlines modtager snart deres spritnye emissionsfri færge E/F Futura, som skal sejle mellem Rødby og Puttgarden. Når de sidste grundige tests er gennemført på værftet i Cemre i Tyrkiet, sætter Futura kursen mod Rødbyhavn. Efter planen skal færgen officielt navngives ved en ceremoni ved Femern Bælt senere på året.

For de store danske færgerederier er den grønne omstilling ikke bare snak. De grønne visioner er godt i gang med at blive gjort til virkelighed.

Færgen vil i stigende grad være det klimavenlige valg

Og Molslinjen har annonceret, at hele deres flåde skal elektrificeres. Det er et centralt element i virksomhedens bæ­re­dyg­tig­heds­stra­te­gi. Målet er helt emissionsfri drift senest i 2040.

Og her er færgerne i sagens natur afgørende. Molslinjens færger på Øresund sejler allerede i dag på strøm og elek­tri­fi­ce­ring af ruterne til Samsø, Fanø og Als er planlagt. Elfærgen Grotte sejler allerede mellem Esbjerg og Fanø og nye færger på ruterne til de nævnte øer er under konstruktion.

Næste skridt bliver så, at færgerne på Østersøen og Kattegat også skal elektrificeres i verdens største elek­tri­fi­ce­rings­pro­jekt for færger. Et projekt med stor politisk bevågenhed, og et projekt, som er lovet prioriteret i Statens støt­te­o­rd­nin­ger til grøn omstilling.

Så der sker virkelig noget. For de store danske færgerederier er den grønne omstilling ikke bare snak. De grønne visioner er godt i gang med at blive gjort til virkelighed. Udviklingen er godt i gang og det er vigtigt, at erhverv og myndigheder arbejder aktivt sammen for at fastholde tempoet, blandt andet så vi får del i EUs betydelige midler, der er afsat til at støtte omstillingen.

Så fremover vil de mange passagerer på de danske færger i endnu højere grad kunne nyde turen med god grøn samvittighed. Færgen vil i stigende grad være det klimavenlige valg.

Vi ses ombord!

Carsten Jensen, formand for Fær­ge­re­de­ri­er­ne

Året der gik

September 2023

ForSea bliver til Øresundslinjen. Molslinjen købte det Hels­ing­borg­ba­se­re­de rederi i efteråret 2022. Med navneskiftet følger bl.a.. også ny maling og nyt logo på alle færgerne. Hele rebrandingen forventes gennemført i løbet af 2025.

Oktober 2023

Er­hvervs­mi­ni­ster Morten Bødskov besøgte virksomheden WattsUp power A/S i Hvidovre, som producerer et svinghjul, der kan lagre energi. Molslinjen har investeret i virksomheden og satser på, at teknologien kan gøre Kattegatlinjen klimaneutral i 2027.

November 2023

Scandlines’ første emissionsfri færge E/F Futuras sta­bel­af­løb­ning finder sted på Cemre-værftet i Istanbul. Færgen sættes i drift på Rødby-Puttgarden senere i 2024. Et vigtigt skridt mod Scandlines' mål om at sejle uden udledning af direkte emissioner på Rødby-Puttgarden ruten i 2030.
1/12

E/F Futura blev søsat i november 2023

Et årelangt arbejde kulminerer, når Scandlines' nye emissionsfri færge tages i brug senere på året

Det er et meget stort og årelangt arbejde, der kulminerer, når Scandlines nye emissionsfri fragtfærge E/F Futura senere på året skal navngives og derefter indsættes mellem Rødby og Puttgarden.

Processen forud for bestillingen af den nye færge på det tyrkiske værft Cemre startede helt tilbage i 2018. Naval Architect Rasmus Nielsen er en af dem, der har været med hele vejen.

”Det er jo en kæmpe beslutning og en kæmpe investering for Scandlines at købe en helt ny færge. Så processen med at sikre, at vi traf den rette beslutning – og at vi får lige præcis den færge, vi gerne vil have – har været yderst grundig. Vi har gennemført meget grundige analyser, beregninger, modelforsøg og tests og har haft talrige møder med designere og værftet og jævnlige besøg hos Cemre. Vi har tilvejebragt det bedst mulige be­slut­nings­grund­lag. Og jeg er ikke i tvivl om, at en nybygget emissionsfri færge er det helt rigtige valg. Jeg kan ikke slet vente med at se hende indsat i rutefart mellem Danmark og Tyskland,” siger Rasmus Nielsen.

”Det har været en fantastisk spændende proces at være involveret i. Med købet af Futura får vi en fremtidssikret færge, der både kan sejle med fragt og omdannes til at tage flere passagerer, og som passer perfekt ind i Scandlines strategiske mål om at sejle uden udledning af direkte emissioner på Rødby-Puttgarden ruten i 2030. Det er noget helt særligt at få lov til at arbejde med konkret grøn omstilling på denne måde og være med til at flytte grænser for, hvad der er muligt,” siger Rasmus Nielsen

Det mener politikerne

Susie Jessen, landdistrikts- og øordfører, Dan­marks­de­mo­kra­ter­ne

"Færgefarten er en livsnerve for øboerne og for de erhverv, der etablerer sig på en af vores øer. Det er helt afgørende, at færgedriften også i fremtiden fungerer, og derfor har vi i Udvalget for Landdistrikter og øer brugt meget tid på netop dette område. Det er vigtigt, at vi sikrer et Danmark, hvor der også i fremtiden bor folk i hele landet. Et Danmark i balance kræver, at der er ordentlig infrastruktur for alle – uanset hvor man bor, og hvor langt man har til en storby."

Jens Meilvang, landdistrikts- og øordfører, Liberal Alliance

”Færgefarten er en vigtig brik for dansk økonomi og sikrer, at Danmark er vævet tæt sammen med vores nabolande. Bare i første kvartal af 2024 var der lige godt 1,7 mio. passagerer på fær­ge­for­bin­del­ser mellem Danmark og Sverige. Færgefarten fragter både passagerer og gods i pendulfart i og uden for Danmark og netop derfor er det godt, at fær­ge­re­de­ri­er­ne har ambitiøse mål for at reducere klima- og miljøaftryk.”

Karina Lorentzen Dehnhardt, landdistrikts- og øordfører, Socialistisk Folkeparti

”Grøn færgefart er vigtig for, at Danmark holder den grønne førertrøje på. Fær­ge­re­de­ri­er­ne har sat den rette kurs, men vi er endnu ikke i mål. Der er ingen tvivl om, at jo flere eldrevne færger vi kan få, jo bedre for klimaet. Derfor bakker jeg op om rederiernes arbejde for at indføre eldrevne færger. Det kan kun gå for langsomt.”

Med­lem­s­pro­fi­ler

MOLSLINJEN A/S

MOLSLINJEN A/S

MOLSLINJEN er i dag Nordens største indenrigs færgerederi. Med hurtigfærgen Max samt superfærgerne Express 2, Express 3 og Express 4, der er blandt verdens største katamaraner, driver MOLSLINJEN i dag ruterne Aarhus-Odden og Ebeltoft-Odden. Med superfærgerne Express 1 og Express 5 samt Ro-Pax færgen, Hammershus, sejler MOLSLINJEN under rutenavnet Born­holms­linj­en ruterne Rønne-Ystad, Rønne-Køge og Rønne-Sassnitz. I flåden er der også den legendariske born­hol­mer­fær­ge M/F Povl Anker, der fungerer som reservefærge. Ved et statsligt udbud overtog MOLSLINJEN besejlingen af Bornholm den 1. september 2018. I 2018 overtog MOLSLINJEN også de resterende ruter i Danske Færger A/S. Det betyder, at MOLSLINJEN i dag også driver ruterne Alslinjen, Fanølinjen, Lan­gelands­linj­en og Samsølinjen.

Med opkøbet af ForSea i 2022 driver MOLSLINJEN i dag også under navnet ØRESUNDSLINJEN fær­ge­for­bin­del­sen mellem Helsingborg og Helsingør med næsten 44.000 færgeafgange om året i et af Nordeuropas mest trafikerede farvande.

Ruter: 10

Antal færger: 21

Antal passagerer årligt: Op mod 15 millioner

Antal medarbejdere: Cirka 1900

Flådeoversigt

ØRESUNDSLINJEN AB M/F Aurora

Bygget: 1992/2012, Længde: 111, Bredde: 28, Max antal pass.: 1250, Max antal biler: 205

ØRESUNDSLINJEN AB M/F Hamlet

Bygget: 1997/2011, Længde: 111, Bredde: 28, Max antal pass.: 1000, Max antal biler: 205.

ØRESUNDSLINJEN AB M/F Mercandia IV

Bygget: 1989/2012, Længde: 95, Bredde: 15, Max antal pass.: 383, Max antal biler: 110.
1/21

Scandlines Danmark ApS

Scandlines er en central del af den infrastruktur, der binder Danmark og Tyskland sammen. Med 39.000 afgange årligt sikrer rederiets to kortdistance-ruter Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock en effektiv og pålidelig transport til professionelle fragtvirk­som­he­der og private passagerer. Scandlines er pioner inden for grøn færgedrift, og målet er færgedrift uden udledning af direkte emissioner inden for få år. I dag er seks ud af Scandlines’ syv færger hybridfærger, der kombinerer traditionel dieseldrift og elektrisk batteridrift. Dermed ejer og driver Scandlines verdens største hybridflåde.

Scandlines cementerede positionen som grøn frontløber med en langsigtet investering i en ny emissionsfri fragtfærge samt udmeldinger om at gøre Rødby-Puttgarden-ruten emissionsfri i 2030 og realisere zero direct emissions-visionen for hele rederiet i 2040.

Næste skridt mod dette mål tager Scandlines i 2025, når rederiet ombygger to af de fire passagerfærger på Rødby-Puttgarden-ruten til plug-in-færger, så de kan lade både i Rødby og Puttgarden. Gennemsnitligt vil batterierne i færgerne på blot 12 minutter blive ladet med mindst 80 procent af den energi, der skal bruges til en overfart.

Med 39.000 afgange fordelt på syv færger transporterede Scandlines i 2023 tæt på 6,4 millioner passagerer, over 1,6 millioner personbiler og over 700.000 fragtenheder på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.

Rederiet har tæt på 1.000 medarbejdere alene i Lolland og Guldborgsund Kommune.

Ruter: 2

Antal færger: 7

Antal passagerer årligt: 6,4 millioner

Antal medarbejdere: Ca. 1.000

Flådeoversigt

Scandlines Danmark ApS M/F Deutschland – Rødby-Puttgarden

Bygget: 1997/2014, Længde: 142, Bredde: 25,4, Max antal pass.: 1200, Max antal biler: 364

Scandlines Danmark ApS M/F Prinsesse Benedikte – Rødby-Puttgarden

Bygget: 1997/2014, Længde: 142, Bredde: 25,4, Max antal pass.: 1140, Max antal biler: 364

Scandlines Danmark ApS M/F Prins Richard – Rødby-Puttgarden

Bygget: 1997/2014, Længde: 142, Bredde: 25,4, Max antal pass.: 1140, Max antal biler: 364
1/7

Småøernes Færgeselskaber

(Associeret medlem) 

Småøernes Færgeselskaber er en sammenslutning af ø- og genvejsfærger i Danmark, som udgør en vigtig livline for beboerne på de små øer, samtidig med at de bringer turister til og fra øerne. Foreningen er stiftet i 1988. Sam­men­slut­nin­gens færger betjener især de mindre øsamfund og opretholder forbindelse over fjorde og sunde som Limfjorden, Randers Fjord, Alssund og Isefjorden. De fleste af færgerne drives af kommuner, hvor enkelte er selskabsformer som A/S, ApS mv. Enkelte ruter er privatejede. I alt er der 33 færgeselskaber meldt ind i foreningen.

Ruter: 36

Antal færger: 60

Antal passagerer årligt: Ca. 3.362.000

Antal medarbejdere: Ca. 360

Flådeoversigt

Agersø Omø Færgerne M/F Agersø lll

Bygget: 2012, Længde: 38,4, Bredde: 11,5, Max antal pass.: 98, Max antal biler: 19

Agersø Omø Færgerne M/F Omø

Bygget: 2004, Længde: 37,3, Bredde: 11,92, Max antal pass.: 98, Max antal biler: 17

Assens-Baagø Færgen ApS M/F Baagø-færgen

Bygget: 1976, Længde: 23,6, Bredde: 6,5, Max antal pass.: 100, Max antal biler: 8
1/50