Årsskrift 2025

Her kan du læse om året, der gik, i dansk skibsfart.

Skibsfart er afgørende i turbulente tider

2025 har indtil videre været mere turbulent, end de fleste havde forestillet sig for bare et halvt år siden. Den liberale verdensordens fundament vakler, og en ver­den­s­oms­pæn­den­de handelskrig gør markederne usikre. Heldigvis er danske rederier dygtige til at tilpasse sig en verden i forandring. 

Den geopolitiske udvikling har tydeliggjort, at skibsfart er et vigtigt strategisk nationalt aktiv. Derfor er det også klogt, at der fra politisk hold kontinuerligt er fokus på at sikre, at vi har kon­kur­ren­ce­dyg­ti­ge vilkår.

I Danske Rederier bakker vi op om at styrke forsvaret, ikke mindst for at kunne beskytte den civile handelsflåde sammen med vores allierede, og vi bidrager med vigtig trans­port­ka­pa­ci­tet.

For fortsat at være et stærkt erhverv skal vi samtidig udvikle sø­fart­s­ud­dan­nel­ser­ne og være attraktive arbejdspladser både til lands og til vands.

Også kli­ma­dags­or­de­nen er vigtig for fremtiden. I april landede aftalen om konkret kli­ma­re­gu­le­ring i IMO. Den bakker vi op om – også selvom vi kunne have ønsket os mere. Vi gør fremskridt, og vi bliver ved. Dansk skibsfart er med til at gøre Danmark rigere, grønnere og sikrere.

Sådan skal det også være i fremtiden.

Torben Carlsen, CEO i DFDS og formand for Danske Rederier

Torben Carlsen, CEO i DFDS og formand for Danske Rederier

Kilde: Danske Rederier

Danske rederier eksporterer til hele verden

Procentvis fordeling af rederiernes eksport fordelt på regioner (og Kina)

Juni 2024

Regeringen præsenterer en række initiativer, der skal styrke dansk erhvervslivs rammevilkår. Som en del af udspillet bevares DIS-ordningen, den såkaldte sømandsskat – en beslutning, der vækker stor tilfredshed i Det Blå Danmark, da ordningen er afgørende for branchens kon­kur­ren­ce­ev­ne og for at bevare danske maritime arbejdspladser. 

Juli 2024

Antallet af ansøgere til de maritime uddannelser er steget med 22 procent sammenlignet med året før. I alt har 1.057 personer søgt optagelse. Den markante stigning tilskrives bl.a. initiativer som ‘World Careers’ og ‘Kom med Ombord’. Det er godt nyt for en branche, der arbejder målrettet på at tiltrække nye talenter. 

August 2024

Danske Rederier har i samarbejde med Metal Maritime og Ma­skin­me­stre­nes Forening udarbejdet nye anbefalinger, der skal være med til at sikre et sundt og trygt arbejdsmiljø ombord på danskflagede skibe. Er­hvervs­mi­ni­ster Morten Bødskov tager godt imod anbefalingerne og understreger vigtigheden af et sikkert arbejdsmiljø til søs. 

1/12

Danske rederier i front med den grønne omstilling

Andel af nye skibe i ordrebogen, der kan sejle på alternative brændstoffer.

Danmark er blandt verdens 10 største sø­fart­s­na­tio­ner

Målt på opereret tonnage er Danmark verdens niende største søfartsnation.

Miniportræt af en søfarende

Frihed, fællesskab og en hverdag langt fra kontoret

For Claus var det naturligt at vælge livet til søs: ”Jeg er vokset op med skibe og havet, så det lå lige for.” I dag sejler Claus med Royal Arctic Line langs den Grønlandske kyst. Han elsker sit arbejde, fordi det både handler om oplevelser, udfordringer og følelsen af frihed: ”Når jeg har fri, så har jeg helt fri. Ingen mails eller opkald. Og så bliver man en del af et hold, hvor man gennem ansvar og samarbejde vokser med opgaverne – det er egenskaber, man ikke bare får på samme måde i land.”

Claus Jensen, 34 år, er skibsfører fra Marstal Navi­ga­tions­sko­le og har sejlet
som styrmand siden 2015. Han bor med sin kæreste og deres to børn på Ærø.

Hør Claus fortælle om sit arbejde som Overstyrmand på Royal Arctic Line

Udvikling i danskflaget tonnage

Danmarks største eksporterhverv

Skibsfarten er Danmarks største eksporterhverv. I 2024 løb eksporten op i flotte 383,5 milliarder kroner. Det er ikke corona-niveau, men stadig et svimlende stort tal.