Arbejdsforhold

Et arbejdsmiljø uden mobning og chikane

Et chikanefrit arbejdsmiljø kræver klare politikker, nultolerance-erklæringer og sikre kla­ge­pro­ce­du­rer. Med kampagnen Be a buddy – not a bully og en fortrolig helpline tilbyder SeaHealth & Welfare redskaber, støtte og vejledning til søfarende og rederier.

En effektiv måde at synliggøre virksomhedens/or­ga­ni­sa­tio­nens holdning til chikane og mobning på arbejdspladsen er ved at udarbejde og håndhæve en erklæring om nultolerence som bør indeholde følgende – se evt. mere på Seahealth & Welfare:

  • Indeholde en meddelelse fra rederiets ad­mi­ni­stre­ren­de direktør eller lignende.
  • Beskrive rederiets forpligtelse til at udrydde chikane og mobning på skibene og have et mål for et arbejdsmiljø, hvor der er respekt for alle ansattes værdighed og velbefindende.
  • Udpege en direktør eller et medlem af topledelsen, som har det overordnede ansvar for politikken.
    Indeholde eksempler på forskellige former for adfærd, der kan betegnes som chikane og mobning.
  • Indeholde kon­tak­top­lys­nin­ger, så de ansatte kan indberette hændelser til den ansvarlige person, der tager imod indberetninger. Rederiet kan diskutere politikken med me­d­ar­bej­der­re­præ­sen­tan­ter og/eller faglige organisationer for at få deres støtte og engagement. 

Når der er opnået enighed om politikken, skal rederiet sikre, at alle ansatte og relevant landbaseret personale gøres bekendt med politikken og forstår den. 


Alle ansatte bør modtage kopier af politikken og den bør tydeligt fremvises på opslagstavler på skibene og på kontorer på land. 
 
En anden mulighed er at man kan drage inspiration fra ILO’s sample sexual harassment policy skabelon som er linket til her – denne kan benyttes som inspiration til en specifik erklæring om nultolerence overfor seksuel chikane. Hertil skal det fremhæves, at skabelonen ikke er tilpasset det danske arbejdsmarked og dets vilkår.

SeaHealth & Welfare - be a buddy not a bully

Seahealth and Welfare har udviklet en kampagne ‘Be a buddy - Not a bully’, som har til hensigt at sikre et chikane- og mobningsfrit arbejdsmiljø. Der er inspiration til di­a­lo­g­red­ska­ber, politiker mv. i hæftet ’Be a Buddy – Not a bully', som kan downloades på hjemmesiden: https://shw.dk/chikane-og-mobning 

Helpline

I tilfælde af søfarende udsættes for eller er vidnende til krænkende adfærd til søs, kan man henvende sig til SEAHEALTH & WELFAREs helpline, som tilbyder en fortrolig og uvildig støtte og vejledning i sager om chikane og mobning til søs. Mere information findes på https://shw.dk/helpline-for-sfarende 

Procedure for behandling af klagesager

Rederiet bør have procedurer for behandling af klager fra ansatte. Klager over chikane og mobning kan som regel behandles med tydelige klage- og di­sci­pli­nær­pro­ce­du­rer.

Sådanne procedurer bør:

  • Sikre fortrolighed
  • Yde beskyttelse mod repressalier mod den person, der indberetter klagen
  • Give garantier for, at både den person, der indgiver klagen, og den formodede krænker ledsages af en kollega eller anden støtte efter eget valg.
  • Sikre, at parterne, som klagen omhandler, alle behandles med værdighed og retfærdighed.

Det er vigtigt, at de ansatte ved, at klager over chikane eller mobning eller oplysninger fra personalet i forbindelse med sådanne klager, behandles på en retfærdig, fortrolig og forstående måde. Ansatte kan være til­ba­ge­hol­den­de med at træde frem, hvis de føler, at de bliver behandlet uden forståelse eller konfronteres på en aggressiv måde af den person, som klagen vedrører.
 
Du kan læse mere om udvikling og implementering af klageprocedure på Seahealth & Welfare’s hjemmeside: Be a Buddy not a Bully: https://shw.dk/chikane-og-mobning