Uddannelse
(Redigeret d. 1. aug. 2025)

Ef­ter­ud­dan­nel­se i Det Blå Danmark

Et kompetenceløft skaber værdi – både for virksomheden og den enkelte medarbejder. I Det Blå Danmark findes der i dag et bredt udbud af ef­ter­ud­dan­nel­ses­mu­lig­he­der for ansatte – både til søs og på land.

Hos Det Maritime Praktikkontor ved Danske Rederier hjælper vi gerne med at skabe overblik over relevante tilbud og muligheder – uanset om I vil opkvalificere nuværende medarbejdere, eller planlægge langsigtet kom­pe­ten­ce­ud­vik­ling.

Kontakt os endelig, hvis I har spørgsmål eller ønsker sparring. Vi er klar til at hjælpe jer og-/eller jeres ansatte videre mod ny viden.

Kom­pe­ten­ce­ud­vik­lings­fon­den – investér i de maritime kompetencer

Kom­pe­ten­ce­ud­vik­lings­fon­den blev oprettet i 2007 som en del af den på det tidspunkt overenskomst­for­ny­el­se mellem Danske Rederier og fag­for­e­nin­ger­ne HK og 3F. Den støtter efter- og vi­de­reud­dan­nel­se for medarbejdere i rederier med det formål at styrke deres kompetencer – til gavn for både medarbejder og virksomhed. 

Støtten kan dække alt fra kursusgebyrer og un­der­vis­nings­ma­te­ri­a­ler til nødvendige udgifter i forbindelse med transport og ophold under uddannelsen. Der kan søges støtte både til kurser, som arbejdsgiveren ønsker, og til medarbejderens egne ønsker om opkva­li­fi­ce­ring – så længe det ligger inden for overenskom­stens rammer.

Ansøgning foregår via arbejdsgiveren, som indsender skemaet på vegne af medarbejderen. Alle ansøgninger behandles ud fra de gældende retningslinjer, som fremgår af fondens pjece.

Har du spørgsmål til ordningen eller brug for hjælp til næste skridt, er du velkommen til at kontakte Det Maritime Praktikkontors Markedsplads. 

Her kan du finde:
Pjece om Kom­pe­ten­ce­ud­vik­lings­fon­den – information om støt­te­o­rd­nin­gen
An­søg­nings­ske­ma – skal udfyldes og indsendes af arbejdsgiveren
Vejledning til indberetning – trin-for-trin guide til korrekt indberetning