Nyt digitalt værktøj skal hjælpe rederier med at træffe bedre beslutninger om dekarbonisering gennem hele et skibs livscyklus
Et nyt digitalt værktøj til evaluering af skibes livscyklusemissioner gør det muligt at simulere et skibs fulde livscyklus fra ”well to wake”. Værktøjet er udviklet til at lette beslutningsprocesserne ved at balancere miljømæssige og økonomiske hensyn optimalt.
Skibsfarten står midt i en stor omstilling med ambitionen om klimaneutral skibsfart i 2050.
For rederier er der mange beslutninger at træffe om, hvordan arbejdet med dekarbonisering bedst gribes an på tværs af en række forskellige parametre.
Et nyt værktøj udviklet af ReFlow i en proces faciliteret af Danske Rederier og i samarbejde med en række danske rederier skal gøre disse beslutninger nemmere.
“Datadrevet grøn omstilling” er målsætningen for det digitale værktøj til evaluering af skibes livscyklusemissioner, fortæller Rasmus Elsborg-Jensen, CEO i ReFlow. Tanken har været at skabe en standardmodel for vurdering af et skibs samlede livscyklusudledninger. Det giver rederier og andre mulighed for at afprøve forskellige scenarier, fx valg af brændstoftyper, teknologiske opgraderinger, effekten af energieffektiviseringsinitiativer og mere.
“Datadrevet grøn omstilling” er målsætningen for det digitale værktøj til evaluering af skibes livscyklusemissioner
“Jeg mener, værktøjet har et stort potentiale som en enkel måde at estimere de opstrømsudledninger, der kommer fra skibsproduktionen. Vi vil især se nærmere på det i forbindelse med vurderingen af nye brændstoffer, fordi produktionsdelen bliver stadig vigtigere,” siger Cecilie Damgaard Jensen, Decarbonisation Analyst hos DFDS.
Processen begyndte i 2023 med støtte fra Den Danske Maritime Fond.
“For Danske Rederier har det været vigtigt at udvikle et værktøj, der ser på hele livscyklussen for et skib. Lige så vigtigt har det været for os at sikre, at resultatet er operationelt, brugbart og effektivt til at gøre dekarboniseringsprocessen mere håndterbar for vores medlemmer,” siger Nina Porst, Direktør for Klima, Miljø og Sikkerhed i Danske Rederier.
Fakta
Udviklingen af det digitale værktøj til evaluering af skibes livscyklusemissioner er støttet af Den Danske Maritime Fond.
ReFlow ApS har været teknisk ansvarlig og stået for udviklingen af den digitale model.
Danske Rederier har fungeret som projektfacilitator og -administrator.
Værktøjet er udviklet i samarbejde med A.P. Møller – Maersk, Navigator Gas, DFDS, Uni-Tankers, Torm, Cadeler, Svitzer og ZITON.