Seneste nyt
International skibsfart
Klima

Geopolitik spænder ben for grøn omstilling af den internationale skibsfart

For­hand­lin­ger­ne om den første globale klimaaftale for et helt erhverv er netop sparket til hjørne i London. Danske Rederier kalder det ”en stor skuffelse”. 

”Det var ikke det, vi kom efter. Vi kom for endelig at lukke en afgørende klimaaftale for den internationale skibsfart. Det har vi i Danmark arbejdet benhårdt for i lang tid, så det er en stor skuffelse”. 

Så klar er konklusionen fra Danske Rederiers ad­mi­ni­stre­ren­de direktør Anne H. Steffensen oven på dramatiske begivenheder i FN’s sø­fart­sor­ga­ni­sa­tion International Maritime Organization (IMO).  

Med­lem­s­sta­ter­ne har i denne uge været samlet i London for endeligt at vedtage den Net Zero Framework-aftale, der faldt på plads tilbage i april. Aftalen skal bringe den internationale skibsfarts udledninger mod nul inden 2050. Og indtil for ganske nylig, stod den aftale til troende. Men efter to dages forhalinger i for­hand­lings­lo­ka­let, har IMO valgt at udskyde afstemningen om aftalen.

Det var ikke det, vi kom efter
Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier

”Der er sket meget i verden siden 2023, hvor rammerne for strategien blev vedtaget. Det betyder desværre, at der har været alle mulige andre agendaer i for­hand­lings­rum­met end klima. Geopolitiske spændinger og en ny verdensorden har gjort sit indtog. Også i IMO”, siger Anne H. Steffensen.  

Aftalen ville have haft en positiv effekt på prisforskellen mellem fossile brændstoffer og alternative brændstoffer, der er essentielle for omstillingen af skibsfarten. I dag er alternative brændstoffer tre til fire gange dyrere end fossile, og produktionen er på et meget lavt niveau i blandt andet Europa. 

”Skibsfarten har fortsat hårdt brug for global regulering og dermed sikkerhed for planen for den grønne omstilling. Det er nødvendigt for at understøtte investeringer i nye grønne skibe og de grønne brændstoffer, vi skal sejle på. Desværre var der ikke den politiske vilje i rummet til at gøre arbejdet færdigt i denne uge. Men hvor der er liv, er der håb. Arbejdet for skibsfartens grønne omstilling fortsætter”, siger Anne H. Steffensen. 

IMO's Net Zero Framework

Aftalen indeholder blandt andet et krav om gradvis reduktion af driv­hus­ga­s­in­ten­si­te­ten i det brændstof, skibene sejler på. Skibe, der udleder mere end kravene tillader, skal betale, mens de mest ener­gi­ef­fek­ti­ve skibe kan optjene og handle overskydende enheder samt få belønning for brug af grønne brændstoffer. Det bliver dyrere at udlede drivhusgasser, og det kan betale sig at reducere.