Danske Rederier: Fuld opbakning til udbygning af havvind og dansk brintrør til Tyskland
Den danske regering med klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard i spidsen vil med en række tiltag sikre fortsat udbygning af havvind i Danmark. Samtidig skal realiseringen af brintinfrastruktur til Tyskland sikre forløsningen af det danske potentiale for produktion af brint.
Danske Rederier hilser dagens udmelding velkommen og kalder på ambitiøse rammer for havvindudbygningen. Både for at understøtte en fortsat dansk elektrificering af søfart og at sikre den nødvendige produktion af grønne brændstoffer til skibsfarten.
Derfor er det meget positivt, at Regeringen har taget signalerne fra markedet alvorligt
”Vi er i et kapløb med tiden om at skaffe grøn energi nok til at sikre grøn strøm og brændstoffer til skibsfarten. Det er nøglen til den grønne omstilling i vores erhverv. Derfor er det meget positivt, at Regeringen har taget signalerne fra markedet alvorligt,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
Den danske regering har tidligere i dag meddelt, at der genudbydes 2-3 gigawatt havvind allerede i løbet af 2025 - samt at man nu igangsætter etablering af dansk brintinfrastruktur. Brintrøret skal tages i brug senest i 2030. Begge tiltag er godt nyt for skibsfarten.
”En fortsat ambitiøs udbygning med havvind i Danmark er vigtig – både for elektrificering, vækst og beskæftigelse – og også for Danmark som brintproducerende nation. Derfor er det fornuftigt, at Regeringen nu tager vigtige skridt i planerne for udbygningen af brintinfrastrukturen mod Tyskland. Det kan booste brintproduktionen – og på sigt føre til den skalering af brændstofproduktion til skibsfarten, som branchen efterspørger,” siger Anne H. Steffensen.
De danske havvindrederier er dels engagerede i selve konstruktionen og serviceringen af havvindmølleparker og har mange opgaver i den forbindelse. De danske rederier vil også være en stor aftager af de nye brændstoffer, der skal baseres på grøn energi via PtX-produktion.
Derfor er Danske Rederier også tilfredse med dagens udmelding – som både er med til at mindske risikoen for markedet – men som også underbygger europæiske målsætninger om forsyningssikkerhed. Hos Danske Rederier håber man, at dette kan være startskuddet til en skalering af nordeuropæisk brændstofproduktion.