Seneste nyt

Danske Rederier: Fuld opbakning til udbygning af havvind og dansk brintrør til Tyskland

Den danske regering med klima-, energi- og for­sy­nings­mi­ni­ster Lars Aagaard i spidsen vil med en række tiltag sikre fortsat udbygning af havvind i Danmark. Samtidig skal realiseringen af brin­t­in­fra­struk­tur til Tyskland sikre forløsningen af det danske potentiale for produktion af brint.  

Danske Rederier hilser dagens udmelding velkommen og kalder på ambitiøse rammer for havvin­dud­byg­nin­gen. Både for at understøtte en fortsat dansk elek­tri­fi­ce­ring af søfart og at sikre den nødvendige produktion af grønne brændstoffer til skibsfarten.    

Derfor er det meget positivt, at Regeringen har taget signalerne fra markedet alvorligt
Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier

”Vi er i et kapløb med tiden om at skaffe grøn energi nok til at sikre grøn strøm og brændstoffer til skibsfarten. Det er nøglen til den grønne omstilling i vores erhverv. Derfor er det meget positivt, at Regeringen har taget signalerne fra markedet alvorligt,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.  
Den danske regering har tidligere i dag meddelt, at der genudbydes 2-3 gigawatt havvind allerede i løbet af 2025 - samt at man nu igangsætter etablering af dansk brin­t­in­fra­struk­tur. Brintrøret skal tages i brug senest i 2030. Begge tiltag er godt nyt for skibsfarten. 


”En fortsat ambitiøs udbygning med havvind i Danmark er vigtig – både for elek­tri­fi­ce­ring, vækst og beskæftigelse – og også for Danmark som brint­pro­du­ce­ren­de nation. Derfor er det fornuftigt, at Regeringen nu tager vigtige skridt i planerne for udbygningen af brin­t­in­fra­struk­tu­ren mod Tyskland. Det kan booste brint­pro­duk­tio­nen – og på sigt føre til den skalering af brænd­stof­pro­duk­tion til skibsfarten, som branchen efterspørger,” siger Anne H. Steffensen.  


De danske havvin­dre­de­ri­er er dels engagerede i selve konstruktionen og serviceringen af havvind­møl­le­par­ker og har mange opgaver i den forbindelse. De danske rederier vil også være en stor aftager af de nye brændstoffer, der skal baseres på grøn energi via PtX-produktion.  


Derfor er Danske Rederier også tilfredse med dagens udmelding – som både er med til at mindske risikoen for markedet – men som også underbygger europæiske målsætninger om for­sy­nings­sik­ker­hed. Hos Danske Rederier håber man, at dette kan være startskuddet til en skalering af nordeuropæisk brænd­stof­pro­duk­tion.