Danske Rederier: Skibsfartens CO2-afgifter bør gå til at opbygge produktion af grønne brændstoffer i EU
Dansk skibsfart indbetaler milliarder til EU’s CO2-kvotehandelssystem ETS. Danske Rederier opfordrer derfor til, at disse midler anvendes til at etablere og øge produktionen af grønne brændstoffer i Europa.
I disse uger holder man vejret i den globale skibsfart og ser mod London, hvor IMO’s Net-Zero Framework skal endelig godkendes ved en afstemning den 17. oktober. I Danske Rederier bakker man fuldtonet op om aftalen og kæmper for dens vedtagelse.
“Aftalen i IMO bliver en gamechanger for omstillingen af den internationale skibsfart, når den bliver vedtaget. Så er det fuld fart frem – og de danske rederivirksomheder er klar. En forudsætning for succes med klimaomstillingen er dog også, at der bliver produceret langt flere alternative brændstoffer, end der gør i dag. Og det skal også ske i Europa”, siger Jacob K. Clasen, der er viceadministrerende direktør i Danske Rederier.
Det er kun logisk, at de midler, vi selv bidrager med gennem kvoterne, også bruges til at skabe produktionen af de brændstoffer, vi skal sejle på i fremtiden
I EU har man allerede indført klimaregulering af skibsfarten i form af EU ETS og FuelEU Maritime. I 2026, når ETS er fuld indfaset, forventes danske rederier at indbetale 3.8 milliarder kr. til systemet. Danske Rederier foreslår, at provenuet fra ETS anvendes som øremærket støtteordning til skibsfartens grønne omstilling – herunder til både produktions- og aftagerled.
”De penge skal bruges til at få fart på opbygningen af grøn brændstofproduktion i Europa. Vores rederier er klar til at skifte, men vi kan ikke vente på, at andre regioner løber fra os. Vi står over for investeringer i milliarder. Det er kun logisk, at de midler, vi selv bidrager med gennem kvoterne, også bruges til at skabe produktionen af de brændstoffer, vi skal sejle på i fremtiden,” siger Jacob K. Clasen i et interview med mediet Søfart.
Det er ligeledes afgørende, at man sikrer en ordentlig sammenhæng mellem EU’s klimaregulering og et kommende globalt IMO-regelsæt.
”EU skal tilpasse sine regler til en global aftale. Det må ikke ende i dobbeltregulering og dobbeltbetaling. Ideelt skal vi have ét system for reguleringen af skibsfartens CO2-udledninger,” siger Jacob K. Clasen til Søfart.
Læs hele interviewet i Søfart her
Læs Danske Rederiers 10 anbefalinger til at få produktionen af grønne brændstoffer op i gear