Seneste nyt
Klima
International skibsfart

Danske Rederier: Skibsfartens CO2-afgifter bør gå til at opbygge produktion af grønne brændstoffer i EU

Dansk skibsfart indbetaler milliarder til EU’s CO2-kvo­te­han­dels­sy­stem ETS. Danske Rederier opfordrer derfor til, at disse midler anvendes til at etablere og øge produktionen af grønne brændstoffer i Europa.

I disse uger holder man vejret i den globale skibsfart og ser mod London, hvor IMO’s Net-Zero Framework skal endelig godkendes ved en afstemning den 17. oktober. I Danske Rederier bakker man fuldtonet op om aftalen og kæmper for dens vedtagelse.

“Aftalen i IMO bliver en gamechanger for omstillingen af den internationale skibsfart, når den bliver vedtaget. Så er det fuld fart frem – og de danske re­de­ri­virk­som­he­der er klar. En forudsætning for succes med kli­ma­omstil­lin­gen er dog også, at der bliver produceret langt flere alternative brændstoffer, end der gør i dag. Og det skal også ske i Europa”, siger Jacob K. Clasen, der er vi­ce­ad­mi­ni­stre­ren­de direktør i Danske Rederier.

Det er kun logisk, at de midler, vi selv bidrager med gennem kvoterne, også bruges til at skabe produktionen af de brændstoffer, vi skal sejle på i fremtiden
Jacob K. Clasen, viceadministrerende direktør i Danske Rederier

I EU har man allerede indført kli­ma­re­gu­le­ring af skibsfarten i form af EU ETS og FuelEU Maritime. I 2026, når ETS er fuld indfaset, forventes danske rederier at indbetale 3.8 milliarder kr. til systemet. Danske Rederier foreslår, at provenuet fra ETS anvendes som øremærket støtteordning til skibsfartens grønne omstilling – herunder til både produktions- og aftagerled.

”De penge skal bruges til at få fart på opbygningen af grøn brænd­stof­pro­duk­tion i Europa. Vores rederier er klar til at skifte, men vi kan ikke vente på, at andre regioner løber fra os. Vi står over for investeringer i milliarder. Det er kun logisk, at de midler, vi selv bidrager med gennem kvoterne, også bruges til at skabe produktionen af de brændstoffer, vi skal sejle på i fremtiden,” siger Jacob K. Clasen i et interview med mediet Søfart.

Det er ligeledes afgørende, at man sikrer en ordentlig sammenhæng mellem EU’s kli­ma­re­gu­le­ring og et kommende globalt IMO-regelsæt.

”EU skal tilpasse sine regler til en global aftale. Det må ikke ende i dob­bel­tre­gu­le­ring og dob­belt­be­ta­ling. Ideelt skal vi have ét system for reguleringen af skibsfartens CO2-udledninger,” siger Jacob K. Clasen til Søfart.

Læs hele interviewet i Søfart her

Læs Danske Rederiers 10 anbefalinger til at få produktionen af grønne brændstoffer op i gear