Seneste nyt
Sikkerhed

Danske Rederier: Lov om krigs­for­sik­ring er rettidig omhu

Et enstemmigt folketing har i dag vedtaget lov om krigs­for­sik­ring. Loven sikrer, at den danske handelsflåde kan sejle videre i tilfælde af krig og opretholde afgørende for­sy­nings­kæ­der.  

Under normale omstændigheder er skibene i den danske handelsflåde forsikret via det kommercielle for­sik­rings­mar­ked. Uden forsikring kan man selvsagt ikke sejle. Et enigt Folketing har netop vedtaget en række ændringer til Lov om krigs­for­sik­ring af skibe, som sikrer, at danske skibe fortsat kan operere med den nødvendige forsikring på plads i en krigssituation, hvor det kommercielle for­sik­rings­mar­ked ikke længere fungerer. 

”Vi er en stor, men også en stolt søfartsnation, og det er vigtigt, at skibene også kan sejle, hvis Danmark bliver angrebet af en fremmed magt, eller hvis to eller flere stormagter går i krig med hinanden. Det er f.eks. helt afgørende […] for vores for­sy­nings­sik­ker­hed, både i Danmark, men jo også på Færøerne og i Grønland,” sagde Erhvervs- og sø­fart­s­mi­ni­ster Morten Bødskov, da lovforslaget blev første­be­hand­let i oktober. 

Det er utroligt værdifuldt, at der på Christiansborg bredt er anerkendelse af, at dansk skibsfart er et strategisk vigtigt aktiv for Danmark
Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier

”Som chef for Danske Rederier er jeg utroligt taknemmelig for – og stolt af – at et enigt Folketing i dag har vedtaget denne lov, som sikrer, at vores skibe fortsat kan operere, hvis det forfærdelige skulle ske, at Danmark bliver involveret i en krig. Vi lever i en usikker og omskiftelig verden. Vedtagelsen af dette lovforslag er rettidig omhu og det vil jeg gerne sige stor tak for”, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier. 

Under første­be­hand­lin­gen af lovforslaget fremhævede erhvervs- og sø­fart­s­mi­ni­ster Morten Bødskov, at dansk skibsfart er et erhverv, der bringer tusindvis af job til Danmark og milliarder i eks­por­tind­tæg­ter og derfor vil regeringen også hjælpe erhvervet med at håndtere denne udfordring. 

”Det er utroligt værdifuldt, at der på Christiansborg bredt er anerkendelse af, at dansk skibsfart er et strategisk vigtigt aktiv for Danmark. Det er den enstemmige vedtagelse af dette lovforslag et stærkt udtryk for. Og som Morten Bødskov og flere ordførere har nævnt under lov­giv­nings­pro­ces­sen, så er det usædvanligt, at man vedtager et lovforslag, som man håber, at der aldrig nogensinde bliver brug for. Men det er altså tilfældet her,” siger Anne H. Steffensen. 

Fakta:

For at sikre hurtig adgang til tilstrækkelig likviditet vil der med aktivering af Krigs­for­sik­rings­in­sti­tut­tet blive oprettet en statslig lånegaranti på 6 mia. kr. Lånet vil blive tilbagebetalt med de bidrag/præ­mie­ind­be­ta­lin­ger, som rederierne skal indbetale ved aktivering af Instituttet. Det er således tale om en ordning baseret på indbetalinger fra rederierne og med en kassekredit fra Staten. 

Ud over at sikre, at den fornødne forsikring er på plads i samme øjeblik, som Krigs­for­sik­rings­in­sti­tut­tet aktiveres, så sikrer det netop vedtagne lovforslag også, at Instituttet både dækker skader på besætning, passagerer og last såvel som skader på selve skibene. Hidtil har kun det sidste været tilfældet. 

Læs mere på Folketingets hjemmeside her