Danske Rederier: EU skal investere i grønne brændstoffer og grøn skibsfart
Europa-Kommissionens investeringsplan for bæredygtig transport indeholder mange lovende elementer og fremhæver behovet for øget produktion af grønne brændstoffer til bl.a. skibsfarten. For Danske Rederier er det afgørende, at de gode intentioner bliver til konkret handling
Europa-Kommissionen har netop offentliggjort den længe ventede investeringsplan for bæredygtig transport (Sustainable Transport Investment Plan – STIP). Planen er led i EU’s bestræbelser på at sikre et mere konkurrence- og modstandsdygtigt Europa, som samtidig leverer på den grønne omstilling.
Centralt i Planen står erkendelsen af, at EU’s evne til at producere og levere mere bæredygtige brændstoffer er stærkt begrænset – brændstoffer som er afgørende for den grønne omstilling af skibs- og luftfarten.
Det må og skal der rettes op på.
”EU er i overhængende fare for at blive kørt agterud af Kina og andre ambitiøse spillere, når det kommer til produktionen af de grønne brændstoffer, som vi skal bruge til at putte i tanken på vores skibe. Det er meget positivt, at Kommissionen har fokus på netop denne problemstilling i STIP. Kommissionen foreslår flere hensigtsmæssige action points og investeringer. Det glæder vi os til omsættes fra strategi til virkelighed.,” siger Anna Vejlby Ib, chef for Danske Rederiers EU-repræsentation.
EU bliver nødt til at fokusere på, hvordan man sikrer både udbud, prisstabilitet og konkurrenceevne, når det kommer til grønne brændstoffer
Danske Rederier har tidligere foreslået, at en del af de 3,8 mia. kr., som dansk skibsfart alene forventes at bidrage med årligt, når skibsfarten i 2026 bliver fuldt indfaset i EU’s kvotehandelssystem (EU-ETS), forventes dansk skibsfart, bør øremærkes til at bygge bro over prisforskellen mellem fossile og grønne brændstoffer – både i produktions- og aftagerleddet.
Derfor er det godt, at Europa-Kommissionen nu opfordrer medlemsstaterne til at afsætte tilstrækkelige ETS-indtægter til søfarts- og luftfartssektorerne, herunder til produktion af bæredygtige og lavemissionsbrændstoffer. EU bør ligeledes følge trop og øremærke ETS-indtægter til skibsfartens grønne omstilling.
”EU bliver nødt til at fokusere på, hvordan man sikrer både udbud, prisstabilitet og konkurrenceevne, når det kommer til grønne brændstoffer. EU bør bl.a. tænke i fælles europæiske mål for produktion af grønne brændstoffer. I Danske Rederier ser vi meget positivt på Kommissionens forslag om de-risking af langsigtede kontrakter samt dobbeltsidede auktionsmekanismer til at reducere prisgabet mellem sorte og grønne brændstoffer. Det er ganske enkelt en forudsætning for at kunne realisere EU’s egne initiativer som FuelEU Maritime og ReFuelEU Aviation, der skal være med til at nedbringe drivhusgasudledningen,” siger Anna Vejlby Ib.
Danske Rederier bakker desuden fuldtonet op om Kommissionens ambitioner om at styrke samarbejdet med partnere i lande som Marokko, Algeriet og Egypten – hvor der både findes sol, vind og stærke energiinfrastrukturer.
”Det er positivt, at Kommissionen fastholder sit fokus på konkurrenceevne og grøn omstilling på samme tid – ikke mindst i en tid, hvor andre kræfter trækker i den modsatte retning. Skibsfarten er – og skal blive ved med at være – en del af løsningen. Men det kræver, at EU nu tør investere massivt i den grønne omstilling. For verden står ikke stille – og det må Europa heller ikke gøre,” siger Anna Vejlby Ib.
Læs mere om STIP på Kommissionens hjemmeside.