Bekæmpelse af undervandsstøj i fokus på IMO-møde
Undervandsstøj er på dagsordenen på det igangværende IMO-møde i London. Danske Rederier er med og håber, at flere lande vil bakke om at anvende IMO’s retningslinjer og bidrage til at reducere skadelig undervandsstøj til gavn for sårbare marine miljøer.
I denne uge er der møde i FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, i London. Undervandsstøj er et af emnerne, der er på dagsordenen i mødet i Sub-Committee on Ship Design and Construction (SDC). Danske Rederier deltager på mødet og følger diskussionen tæt.
”Undervandsstøj kan være til skade for dyr, der lever i vandet og forstyrre deres kommunikation og navigation. Derfor har vi selvfølgelig et ansvar for at sikre, at vores skibe reducerer påvirkningen fra undervandsstøj, hvor det er muligt. Det er et vigtigt signal, at Danske Rederier har vedtaget en politik, hvor vi anbefaler vores medlemmer at følge IMO’s retningslinjer på området. Jeg håber, det kan tjene som inspiration for rederiforeninger og rederier i andre lande, så vi sammen kan arbejde for at begrænse undervandsstøj,” siger Nina Porst, direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.
Undervandsstøj kan være til skade for dyr, der lever i vandet og forstyrre deres kommunikation og navigation. Derfor har vi selvfølgelig et ansvar for at sikre, at vores skibe reducerer påvirkningen fra undervandsstøj, hvor det er muligt.
Danske Rederier vedtog sidste år en politik om undervandsstøj, hvor man anbefaler sine medlemmer at følge IMO’s retningslinjer på området med det formål at reducere undervandsstøj og bevare den marine biodiversitet. Implementering af IMO’s vejledning giver rederier, designere og operatører mulighed for at reducere støj uden at gå på kompromis med skibenes effektivitet eller sikkerhed.
IMO vedtog sine retningslinjer i 2023. Nu er man i gang med en såkaldt "experience building phase," som strækker sig frem til 2026. I denne periode opfordres medlemslandene til at anvende vejledningen om undervandsstøj og indsamle erfaringer med dens anvendelse. Formålet er at vurdere dens effektivitet, identificere potentielle forbedringer og styrke retningslinjernes anvendelighed.
På mødet i IMO forventes bl.a. en diskussion af, hvorvidt denne erfaringsindsamlingsperiode skal forlænges.
”Som udgangspunkt mener jeg, at den vedtagne erfaringsindsamlingsperiode, der løber frem til 2026, er ganske fornuftig. Om det er tilstrækkelig tid, er svært at spå om nu og her, men det vigtigste må være, at vi sammen tager konstruktive skridt fremad for at reducere den skadelige påvirkning af marine miljøer fra undervandsstøj,” siger Nina Porst.