Vigtigt skridt mod sikrere transport af plastikgranulat
Det er stort problem, hvis store mængder af bittesmå plastikkugler, såkaldt plastikgranulat, ender i havet. Det er en form for plastikforurening, der kan være utroligt vanskelig at rydde op.
Det vækker derfor glæde i Danske Rederier, at IMO har vedtaget globale vejledende retningslinjer for transport af plastikgranulat med det formål at mindske risikoen for, at materialet ender i havet.
”Plastik hører ikke til i vores have, og vi skal gøre, hvad vi kan for at forhindre, at det ender der. Derfor er det en rigtig god udvikling, at IMO nu har vedtaget retningslinjer for, hvordan man skal håndtere plastikgranulat ombord. Jeg håber helt klart, at næste skridt bliver, at retningslinjerne bliver gjort obligatoriske,” siger Nina Porst, direktør for klima, miljø og sikkerhed for Danske Rederier.
De nye vejledende retningslinjer adresserer bl.a., hvordan plastikgranulater skal pakke og stuves ombord.
”Skibsfart er i sagens natur et globalt erhverv. Og derudover kan plastikgranulat, der ryger overbord, ende meget langt væk fra stedet, hvor det skete. Derfor giver rigtig god mening, at man vedtager globale retningslinjer, der gælder uanset, hvor man sejler. Jeg håber derfor også, at EU i stedet for at gennemføre regional regulering tilslutter sig arbejdet med at sikre forpligtende global regulering af transport af plastikgranulat til søs,” siger Nina Porst.
Fakta:
Konkret anbefaler IMO følgende:
Plastikgranulater bør pakkes i emballage af god kvalitet for at modstå de stød og belastning, der normalt opleves under transport, og for at forhindre eventuelt tab under transport.
Fragtcontainere med plastikgranulater bør stuves og sikres korrekt for at minimere risikoen for forurening af havmiljøet. Det er vigtigt at tage hensyn til skibets sikkerhed og besætningens velbefindende. Specifikt bør plastikgranulaterne stuves under dæk, hvor det er muligt, eller i beskyttede områder af udsatte dæk. Desuden skal transportinformationen tydeligt identificere de fragtcontainere, der indeholder plastikgranulat, og afsenderen bør supplere godsinformationen med en særlig anmodning om korrekt stuveplacering.
Det er heldigvis ganske få containere, der ender i havet. The World Shipping Council estimerer, at ca. 250 mio. containere transporteres med skib hvert år. I gennemsnit er 1.566 containere, eller ca. 0,0006 % af det samlede antal, blevet tabet i havet om året fra 2008 til 2022. Læs mere her.