Seneste nyt
Miljø
Klima

Danske Rederier vedtager politik om håndtering af begroning (biofouling)

Danske Rederier bakker fuldt op om IMO’s retningslinjer for håndtering af begroning/biofouling for at beskytte sårbare marine økosystemer og bi­o­di­ver­si­te­ten i havene. Begroning er en væsentlig faktor i spredningen af invasive arter.

Små alger, rurer og andre organismer, der sidder fast på skibenes skrog, kan sprede invasive arter over store afstande og forårsage problemer i marine økosystemer på den anden side af jorden.

"Der er meget, vi kan gøre for at reducere risikoen for at transportere invasive arter til sårbare marine økosystemer. Vi anbefaler regelmæssig overvågning og rengøring af skrog ved hjælp af giftfri, lang­tids­hold­ba­re belægninger samt innovative skrogdesign og teknologier. Vores skibe sejler over store afstande, og vi skal sikre, at vi ikke tager invasive arter med os og skader marine økosystemer på vores rejser," siger Nina Porst, direktør for Klima, Miljø og Sikkerhed i Danske Rederier.

Den såkaldte begroning (eller ”biofouling” på engelsk) på skibenes skrog udgør ikke kun en potentiel trussel mod sårbare marine økosystemer, men det medfører også øget brænd­stof­for­brug, når der sidder organismer fast på skroget, som skaber af øget friktion.

Vi skal tage de nødvendige skridt for at beskytte de marine miljøer, som vores skibe sejler igennem
Nina Porst, direktør for Klima, Miljø og Sikkerhed i Danske Rederie

Korrekt håndtering af begroning reducerer både bio­sik­ker­heds­ri­si­ci og brænd­stof­for­brug. Danske Rederier anbefaler, at deres medlemmer følger IMO’s retningslinjer og fører journal over deres overholdelse af ret­nings­linjer­ne.

Undersøgelser har vist, at begroning er en væsentlig faktor i spredningen af invasive arter, og at selv en lille mængde begroning (som alger eller rurer) kan øge friktionen med op til 55 %, hvilket fører til et betydeligt højere brænd­stof­for­brug.

"Vi skal tage de nødvendige skridt for at beskytte de marine miljøer, som vores skibe sejler igennem. Ved at udarbejde en god plan for håndtering af begroning hjælper du ikke kun med at beskytte miljøet, men du reducerer også brænd­stof­for­bru­get. Det giver både god miljømæssig og for­ret­nings­mæs­sig mening at gøre det," siger Nina Porst.

Danske Rederier har vedtaget en ny politik for håndtering af begroning, hvor de anbefaler, at deres medlemmer følger IMO’s retningslinjer, som i øjeblikket ikke er obligatoriske.

Link til Danske Rederiers Policy Paper om håndtering af begroning.