Seneste nyt

Danske Rederier håber på grøn aftale med tyskerne om Energiø Nordsøen

Danske Rederier er ærgerlige over, at for­hand­lin­ger­ne om Energiø Nordsøen mellem Danmark og Belgien er brudt sammen. Det betyder, at projektet, der skal levere grøn strøm til produktion af grønne brændstoffer, bliver forsinket. Heldigvis tegner for­hand­lin­ger­ne med tyskerne lovende.

”Vi har brug for al den grønne strøm, vi kan få. De første grønne skibe er for længst søsat, og mange flere er på vej. Men de har brug for grønne brændstoffer, og det kræver store mængder af grøn strøm," siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier. 

Hun understreger dog, at hun ikke vil miste modet på grund af den seneste udvikling. Hun ser positivt på, at Danmark nu vil indlede forhandlinger med Tyskland om Energiø Nordsøen. 

"Tyskland er en vigtig partner for Danmark, både økonomisk og politisk, og vi håber, at de to lande kan finde frem til en god og bæredygtig aftale om Energiø Nordsøen. Tyskland er allerede engageret i  Energiø Bornholm, og forhåbentligt vil det gøre for­hand­lin­ger­ne omkring Energiø Nordsøen lettere. Vi opfordrer regeringen til at gøre alt, hvad den kan, for at sikre en hurtig og smidig proces, så vi kan komme videre med dette vigtige projekt for den grønne fremtid," siger Anne H. Steffensen. 

Vi er klar til at investere i grønne skibe og grønne brændstoffer, men vi har i den grad brug for, at der er infrastruktur og politisk vilje til at støtte op om vores vision. Energiø Nordsøen er et eksempel på et projekt, der kan gøre en kæmpe forskel for både skibsfarten og samfundet som helhed.
Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier

Danske Rederier har længe været fortalere for Energiø Nordsøen, som de ser som et vigtigt skridt i retning af at nå målet om, at den internationale skibsfart skal være klimaneutral i 2050. Skibsfarten står for cirka 3 procent af den globale CO2-udledning, og Danske Rederier mener, at branchen har et ansvar for at bidrage til den grønne omstilling. 

"Vi er klar til at investere i grønne skibe og grønne brændstoffer, men vi har i den grad brug for, at der er infrastruktur og politisk vilje til at støtte op om vores vision. Energiø Nordsøen er et eksempel på et projekt, der kan gøre en kæmpe forskel for både skibsfarten og samfundet som helhed. Vi håber, at det snart bliver en realitet," siger Anne H. Steffensen.