Seneste nyt
Sikkerhed
Teknisk information

Dansk flag topper sik­ker­heds­li­ste for 3. år i træk

For tredje år i træk er dansk flag i top på præ­sta­tions­li­ste over sikkerhed ombord på skibene.

Der er meget sjældent slinger i valsen, når skibe under dansk flag får besøg af hav­ne­stats­kon­trol­lø­rer rundt om i verden.

Således er dansk flag nummer 1 for tredje år i træk på en netop offentliggjort liste fra Hav­ne­stats­kon­trol­re­gi­met Paris MoU, som laver over 17.000 hav­ne­stats­kon­trol­ler om året.

På kontrollerne kan alt fra redningsbåde til flugtveje, søfolkenes certifikater og skibets konstruktion blive tjekket, og det er altså i vigtige forhold som disse, at skibe på dansk flag er de allerbedste.

”Det vidner om, at vi har nogle rederier, som tager det meget seriøst, at der er styr på tingene ombord. Det understreger en ordentlighed, som altid har præget dansk skibsfart, og det er med til at give dansk flag en høj anerkendelse ude i verden,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Ved kontrol bliver resultaterne holdt op mod IMOs regelsæt og ved for mange fejl og mangler, kan skibet i værste fald blive tilbageholdt.

Hav­ne­stats­kon­trol­len anvender en risikobaseret tilgang, hvor flagstater som ofte har mange fejl, blive kontrolleret hyppigere end andre. Derfor er der en ekstra gevinst ved at have styr på sik­ker­heds­pa­ra­me­tre ombord.

”Når dansk flag er kendt som et kvalitetsflag betyder det, at vi sjældnere bliver udtaget til kontrol, og at kontrollen ofte foregår hurtigere. Den fordel har de danske rederier givet sig selv ved at være seriøse alt fra øvelser ombord til uddannelse af besætningerne,” siger Anne H. Steffensen.

Sø­fart­s­sty­rel­sen, som udfører hav­ne­stats­kon­trol herhjemme på skibe på udenlandsk flag, har også en andel af æren for, at dansk flag topper listen.

”Der er en rigtig god dialog mellem Sø­fart­s­sty­rel­sen og rederierne om, hvordan man sikrer sig at leve op til de mange krav fra IMO. De er gode til at guide i tvivls­spørgs­mål,” siger Anne H. Steffensen.