Seneste nyt
Klima
Danske Rederier

Den danske handelsflåde er på vej til at blive grøn. Det viser et kig i ordrebogen

Danske rederier har pt. 67 nye skibe i ordrebogen, som de kommende år leveres fra værfter rundt omkring i verden. Dermed stiger antallet af danske skibe i ordrebøgerne for 3. år i træk. Over halvdelen af de nye skibe kan sejle på grønne brændstoffer.

Der er godt gang i nybyg af skibe til de danske rederier. Hele 67 skibe er der lige nu i værfternes ordrebøger. 

Af disse skibe kan 35, dvs. lidt over 52 %, sejle på grønne brændstoffer. Heriblandt det service operation vessel (SOV), som ESVAGT og Ørsted forventes at modtage i 2024. Det er verdens første af sin slags, der kan sejle på grønne brændstoffer. 

 ”Vi har rygende travlt, ikke mindst med at servicere havvindmøller, så vi ser meget frem til at modtage vores nye SOV fra værftet til næste år. Vi har brug for det. Og så er der også en skøn fornemmelse af, at ringen sluttes, når de skibe, der bidrager til opsætte mere grøn energi, i nær fremtid selv kan sejle på grønne brændstoffer. Så begynder vi altså virkelig at rykke noget,” siger Peter Lytzen, CEO i ESVAGT. 

Og så er der også en skøn fornemmelse af, at ringen sluttes, når de skibe, der bidrager til opsætte mere grøn energi, i nær fremtid selv kan sejle på grønne brændstoffer. Så begynder vi altså virkelig at rykke noget
Peter Lytzen, CEO i ESVAGT

Den bestilte tonnage er steget med 7 % i forhold til samme tid sidste år, og ser man på skibenes tonnage, fremstår den grønne udvikling endnu tydeligere. Over 80 % af den nye tonnage kan sejle på grønne brændstoffer. 

Det er i mange forskellige segmenter, danske rederier bestiller nye skibe. Der er flest containerskibe i ordrebøgerne, men også slæbebåde fylder godt op.  

”De danske rederier er for alvor stemplet ind i den grønne omstilling. Det er en meget markant udvikling, når mere end 80 % af den nye tonnage, der er på vej, er på skibe, der kan sejle på grønne brændstoffer. De nye skibe vil samtidig afløse ældre og knap så ener­gi­ef­fek­ti­ve skibe, så det er en meget glædelig udvikling,” siger Jacob K. Clasen, adm. vicedirektør i Danske Rederier. 

Tidligere i år tog A.P. Møller-Mærsk verdens første containerskib, Laura Mærsk, der kan sejle på grøn e-metanol, i brug.

Foto: Siemens AG