Seneste nyt
International skibsfart

Draghi-rapport: Europæisk skibsfart er et strategisk aktiv

Danske Rederier hilser Draghi-rapportens fokus på kon­kur­ren­ce­ev­ne og grøn omstilling velkommen og opfordrer til øget investering i innovation samt opbakning til global kli­ma­re­gu­le­ring. Samtidig er man tilfreds med, at rapporten slår fast, at skibsfarten er strategisk vigtig for Europa.

Draghi-rapporten om EU’s kon­kur­ren­ce­ev­ne er en vigtig påmindelse om de udfordringer, Europa står over for i den globale konkurrence. Også i forhold til skibsfarten. 

De seneste årtier har vist, at selvom den europæiske skibsfart vokser, så er Europa gradvist blevet presset af både USA og Kina: Europas andel af den globale handelsflåde er faldet, mens Kina har vundet markante markedsandele.  

Alligevel fremhæves europæisk shipping som en betydelig styrkeposition med over 35 % af verdens flåde under europæisk flag. 

"Europæisk shipping vokser stadig, men andre vokser hurtigere. Derfor er vi nødt til konstant at optimere vores kon­kur­ren­ce­ev­ne og fokusere på innovation," siger Jacob K. Clasen, vi­ce­ad­mi­ni­stre­ren­de direktør i Danske Rederier.  

"Draghi-rapporten peger på de rigtige områder, og vi støtter helhjertet op om at styrke rammen for de europæiske rederier, og at grøn omstilling skal være en del af vores kon­kur­ren­ce­ev­ne,” siger Jacob K. Clasen.

Europæisk shipping vokser stadig, men andre vokser hurtigere. Derfor er vi nødt til konstant at optimere vores konkurrenceevne og fokusere på innovation
Jacob K. Clasen, viceadministrerende direktør i Danske Rederier

Behov for store investeringer i grøn omstilling 

Rapporten understreger behovet for store investeringer i grøn omstilling, herunder udbygning af grøn energi og produktionen af grønne brændstoffer til ship­pings­ek­to­ren. Danske Rederier opfordrer derfor EU til at øremærke midler til denne omstilling og til at forenkle bureaukratiet. 

"En stærk europæisk kon­kur­ren­ce­ev­ne kræver også kortere be­slut­nings­gan­ge og en offensiv tilgang til globale klimaaftaler, særligt gennem Den Internationale Sø­fart­sor­ga­ni­sa­tion (IMO)," siger Jacob K. Clasen.  

Udover grøn omstilling er der fokus på ar­bejds­styr­kens fremtid, da der er behov for nye kompetencer og uddannelser inden for skibsfarten for at imødekomme den digitale og grønne transformation. 

"Vi skal styrke fødekæden af talent og sikre, at de nødvendige kompetencer er til stede for fremtidens shippingsektor," afslutter Jacob K. Clasen.