Draghi-rapport: Europæisk skibsfart er et strategisk aktiv
Draghi-rapporten om EU’s konkurrenceevne er en vigtig påmindelse om de udfordringer, Europa står over for i den globale konkurrence. Også i forhold til skibsfarten.
De seneste årtier har vist, at selvom den europæiske skibsfart vokser, så er Europa gradvist blevet presset af både USA og Kina: Europas andel af den globale handelsflåde er faldet, mens Kina har vundet markante markedsandele.
Alligevel fremhæves europæisk shipping som en betydelig styrkeposition med over 35 % af verdens flåde under europæisk flag.
"Europæisk shipping vokser stadig, men andre vokser hurtigere. Derfor er vi nødt til konstant at optimere vores konkurrenceevne og fokusere på innovation," siger Jacob K. Clasen, viceadministrerende direktør i Danske Rederier.
"Draghi-rapporten peger på de rigtige områder, og vi støtter helhjertet op om at styrke rammen for de europæiske rederier, og at grøn omstilling skal være en del af vores konkurrenceevne,” siger Jacob K. Clasen.
Behov for store investeringer i grøn omstilling
Rapporten understreger behovet for store investeringer i grøn omstilling, herunder udbygning af grøn energi og produktionen af grønne brændstoffer til shippingsektoren. Danske Rederier opfordrer derfor EU til at øremærke midler til denne omstilling og til at forenkle bureaukratiet.
"En stærk europæisk konkurrenceevne kræver også kortere beslutningsgange og en offensiv tilgang til globale klimaaftaler, særligt gennem Den Internationale Søfartsorganisation (IMO)," siger Jacob K. Clasen.
Udover grøn omstilling er der fokus på arbejdsstyrkens fremtid, da der er behov for nye kompetencer og uddannelser inden for skibsfarten for at imødekomme den digitale og grønne transformation.
"Vi skal styrke fødekæden af talent og sikre, at de nødvendige kompetencer er til stede for fremtidens shippingsektor," afslutter Jacob K. Clasen.